20.09.2011

Společnost TATRA se začíná v Rusku etablovat na novém segmentu trhu. Na západě jej označují krátce a výstižně „mining" (segment s nákladními vozy pro práci v lomech).

Sergey Galkin, marketinkový manažer společnosti TATRA, a. s. pro oblast těžařství, sdělil našemu časopisu, jaké jsou vyhlídky, které tento tah pro českou společnost otevírá, a jakými silnými stránkami se mohou vozidla značky TATRA pochlubit.

Jak velký je v Rusku v současnosti tržní segment vozů určených pro těžební průmysl a jaká vozidla má společnost TATRA v úmyslu na něj uvést?
Naše země je postavena na těžbě, takže trh s technikou pro těžební průmysl je poměrně rozsáhlý. V Rusku máme nyní kolem pěti tisíc dolů. Zhruba 40 % z nich tvoří relativně malé doly s roční produkcí pod 1,5 miliónů tun. Zde bychom chtěli nákladní vozy TATRA nabídnout. Týkalo by se to tří typů našich vozů: dvou třínápravových s užitečným zatížením 20 a 25 tun a čtyřnápravového s nosností 30 tun, přičemž brzy bychom trhu nabídli 35 tun. Plánujeme se tedy stát konkurentem v segmentu s tímto užitečným zatížením.

Konkurentem koho?
Dnes existují pro práci v lomech tři typy nákladních vozidel. První z nich – nákladní vůz určený pro těžbu, který má tuhou nápravu. Jedná se  např. o BelAZ, mezi něž patří oba modely s obrovskou nosností, která převyšuje více než sto tun, a pak relativně malé 30tunové modely. Druhým typem jsou standardní těžké nákladní vozy domácí provenience určené pro provoz na silnici, a to značky MAZ nebo KrAZ. Nicméně tyto vozy ve skutečnosti již v lomech postupně ustupují třetímu typu nákladních vozidel, a to kloubovým sklápěčům. Jejich roční prodej se v Rusku zvýšil o 20 až 30 %. Jedná se o užitečné zatížení v rozmezí 25 až 35 tun a tato vozidla představují naši hlavní konkurenci.

Nezmínil jste čínské nákladní vozy mířící na ruský trh.
Využití nákladních vozidel v lomech na vnitřních komunikacích až do doby jejich generální opravy dosahuje obvykle kolem 15000 pracovních hodin,  v průměru pak 5000 pracovních hodin ročně. Při obdobné intenzitě práce vydrží čínské vozy rok, maximálně dva, pak jsou na odpis. Životnost ruských nákladních vozů je rovněž srovnatelná s čínskými, ale dostupnost náhradních dílů pro ně nepředstavuje velký problém. Čínští výrobci často mění své dodavatele komponentů a stává se, že po třech či čtyřech letech zákazník nenajde náhradní díly k zakoupenému vozidlu. Z tohoto důvodu prostě čínské výrobky nesplňují požadavky zákazníků z těžebního průmyslu. Proto jsou na trhu s těžební technikou nejúspěšnější ti výrobci, kteří jsou schopni zajistit spolehlivost nákladních vozidel a garantují dostupnost náhradních dílů minimálně 10 let s tím, že poskytují zdroje pro generální opravu vozidel minimálně po 15000 hodinách. Nákladní vozidla značky TATRA tyto požadavky plně splňují.

Kloubové sklápěče mají vskutku fenomenální průchodnost terénem. Budou tatrovky, které v podstatě zůstávají silničním vozidlem, schopny konkurovat v terénu?
Průchodnost terénem je nejdůležitějším parametrem v tomto tržním segmentu! Na jaře a na podzim, když je po deštích, mají lomy tzv. okno, kdy se těžební vozy či těžké silniční vozy prostě nedají pro práci použít.  Výsledkem je mezera v provozním cash-flow společnosti a ztráty. Nicméně kloubová vozidla mohou být nasazena na jakékoliv cesty, což je důvod, proč po nich poptávka roste. Nákladní vozy TATRA jsou však rovněž schopny celoročního provozu, aniž by jakkoliv slevovaly ze svého výkonu kvůli špatným silničním podmínkám!

Čím dosahují kloubové sklápěče vysokou průchodnost?
Zaprvé je to kloubový mechanizmus, který znemožňuje, aby kola ztratila kontakt s jakýmkoli terénem, zadruhé je to impozantní průměr a šířka pneumatiky snižující valivý odpor a tlak na podložku. Vozidla značky TATRA se s tímto vyrovnávají svou koncepcí nezávisle odpružených výkyvných polonáprav a zajišťují neustálý kontakt všech kol s vozovkou. Přední pneumatiky 16R20 a zadní 24R21 navíc přispívají ke zdolání jízdy dokonce hlubokým bahnem.

Průchodnost terénem vozidel TATRA je tedy jasná. A pokud jde o vozidla TATRA upravená pro práci v lomech na základně jiných vlastností?
Z důvodu neustálého provozu na typických cestách v lomu, je nosný rám nákladních sklápěčů obrovsky zatěžován. To je důvod, proč výrobci vyrábějí velmi robustní rám. Ten je pak tedy velmi těžký. Nicméně vozidla TATRA mají centrální nosnou rouru, což je v podstatě řešení, které je z hlediska torzních sil mnohem lepší. Vozidla TATRA váží proto mnohem méně. Vezměme si ku příkladu srovnatelnou nosnost 30 tun. Vozidla značky BelAZ určená pro těžební činnost jsou o polovinu těžší než kloubový sklápěč a dvakrát těžší než vozidla značky TATRA.
Jelikož tatrovky mají nižší pohotovostní hmotnost, jsou úspornější. Proto jsou provozní náklady ve srovnání s kloubovými vozidly nižší, ještě větších úspor je dosaženo ve srovnání s vozidly určeným pro těžební činnost. A to je dnes významná výhoda.
Navíc mají vozy TATRA vzduchem chlazené vznětové motory, s tím související nízkou spotřebu a jako takové jsou snadné na údržbu a opravu. Z tohoto důvodu jsou vozidla vybavená vzduchem chlazenými motory zajímavá pro provoz na odlehlých místech. Společnost TATRA uvádí na trh rovněž novou modelovou řadu pro provoz v lomech s vysokou prašností a ta má kapalinou chlazený motor.
Musím poznamenat, že v jednom uhelném lomu v České republice provozují kolem 70 25tunových vozidel TATRA a že tatrovky dosahují ve srovnání s kloubovými sklápěči značky VOLVO velmi dobrých výsledků.

Vstupujete na ruský trh s nákladními vozy určenými pro těžební průmysl. Jaké místo plánujete zaujmout?
Nákladní vozy TATRA přirozeně nemohou nahradit veškerou techniku s užitečným zatížením od 20 do 40 tun, která se v lomech používá. Například nejsou schopny úspěšně konkurovat polovině z nich v kategorii se 40tunovým užitečným zatížením, v níž jsou naše vozy v dopravním omezení kvůli zatížení náprav z důvodu jejich menší nosnosti. Nicméně s průchodností terénem  srovnatelnou s kloubovými terénními sklápěči a cenou o 20 – 30 % nižší, než mají kloubové sklápěče v kategorii s užitečným zatížením od 25 do 35 tun, jsou nákladní vozidla TATRA schopna plně převzít 10 – 20 % ruského trhu s nákladními vozy určenými pro těžební průmysl.

Constantine Zakurdaev / Sergey Galkin