04.01.2013

Ve světě motoristických soutěží bývá přelom roku spojován spíše s přesunem na zahájení rallye DAKAR, než s bujarým veselím, pitím šampaňského a pojídáním chlebíčků.

Značka TATRA se začátkem letošní závodní sezóny objevuje hned ve dvou podnicích - v tradiční africké „dakarské" rallye Africa Eco Race, a ve větší a sledovanější „dakarské" rallye DAKAR 2013, které se účastní hned několik tatrováckých speciálů a doprovodných vozidel a je to vlastně tatrovkami nejobsazenější závod v jeho historii.

AFRICA ECO RACE 2013

Čtvrtý ročník rallye, která vede ve stopách původní Rallye Paříž – Dakar, znamená pro její účastníky to „pravé" africké dobrodružství ve stopách Thierry Sabineho. Tatrovácké barvy hají, stejně jako vloni, kdy tento závod vyhráli, Tomáš Tomeček s Vojtěchem Morávkem - Letka Racing Team se speciálem TATRA 815-2T0R45 4x4.1 „Livescore", doprovázeném servisním vozidlem TATRA 815 4x4. Jako pořadatelské zabezpečovací kamiony (tzv. „camion ballé") se soutěže již druhým rokem účastní další dva vozy TATRA 815 v provedení 6x6, jeden ze stáje Tomáše Tomečka a druhý patřící slovenskému nadšenci Robertu Kasákovi.

Závod odstartoval 27. 12. 2012 ve francouzském Saint Cyprien a po jedenácti etapách skončí 9. 1. 2013 v senegalském Dakaru. Aktuální informace o průběhu závodu a zejména Letka Racing Teamu s jejich tatrovkou sledujte na stránkách www.lrt.cz, kde se můžete přihlásit také k odběru newsletteru.

DAKAR 2013

Pětatřicátý ročník slavné rallye se jede již pátým rokem na jihoamerickém kontinentu, který se tak již vlastně stává pro tento závod tradičním. Rozdílné podmínky jednotlivých etap, jako jsou rovné pláně, strmá kamenitá stoupání a klesání i písečné duny dávají vyniknout unikátní tatrovácké koncepci podvozku. Na start letošního závodu, který proběhne 5. 1. 2013 v peruánské Limě, se letos postaví, jak jsme se zmínili již v úvodu, rekordní počet tatrovek:

  • číslo 503 - TATRA 815-2Z0R45 4x4.1 „Princezna 69" týmu Instaforex Loprais Team s pilotem Alešem Lopraisem, navigátorem Serge Bruynkensem a mechanikem Radimem Pustějovským
  • číslo 506 – TATRA 815-2C0R45/41 4x4.1 týmu Czech Dakar Team s pilotem Martinem Kolomým, navigátorem René Kiliánem a mechanikem Davidem Kiliánem
  • číslo 512  - TATRA 815-2C0R45/43 4x4.1 týmu Czech Dakar Team s pilotem Tomášem Vrátným, navigátorem Jaroslavem Miškolcim a mechanikem Milanem Holáněm
  • číslo 530 – TATRA 158-8P5R23 4x4.1, TATRA PHOENIX týmu Dakar Team Holland, jehož posádku tvoří pilot Marcel Schoo, navigátor Michel van Herpen a mechanik Jaap de Vit. Zde podotkneme, že tento speciál pohání šestiválcový 12,9 l motor Paccar MX o max. výkonu přibližně 800 koní a s max. kroutícím momentem 3300 Nm, který je upravenou verzí standardně používaného motoru pro komerční řadu TATRA PHOENIX. Vůz jede se standardní 16stupňovou převodovkou ZF a 2stupňovým tatrováckým sestupným převodem. Nezávislé výkyvné polonápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovci a teleskopickými tlumiči Reiger a přední i zadní náprava mají samozřejmě vlastní uzávěrku diferenciálu. Kabina je, stejně jako u komerční řady, z modelu DAF CF85, upravená pro závod. Na kolech jsou osazeny pneumatiky 14.00 R20 Michelin s centrálním dohušťováním. Pro úplnost ještě rozměry vozidla: délka 6240 mm, šířka 2500 mm, výška 3300 mm a rozvor je 4290mm. Hmotnost vozidla plně připraveného pro závod je 9300 kg a jeho maximální rychlost je cca 170 km/h, nicméně dle regulí závodu je omezovač rychlosti nastaven na 140 km/h.

Závodním speciálům bude asistovat rovněž významný počet doprovodných vozidel značky TATRA. Instaforex Loprais Teamu budou asistovat dvě T 815 – 4x4 a 6x6, Czech Dakar Team jede se třemi asistenčními tatrovkami (T 815 6x6 a dva nové „Phoenixy" T158 6x6 a 8x8) a Dakar Team Holland s jedním doprovodným „Phoenixem" T 158 6x6.

DAKAR 2013 je prvním závodem, který bude v úzké spolupráci absolvovat Czech Dakar Team, Bonver Dakar Team a Dakar Team Holland pod hlavičkou BONVER DAKAR PROJECT.

Aktuality z průběhu závodu jednotlivých posádek sledujte na těchto webech:

Všem soukromým týmům děkujeme za důvěru ve vozidla značky TATRA a za propagaci této značky a přejeme jim hodně štěstí a co nejlepší umístění.