22.01.2015

TATRA BUGGYRA Racing se závodním speciálem Tatra 815 Buggyra obsadila na Rallye Dakar 7. místo. I když tým v čele s pilotem Martinem Kolomým na jihoamerický kontinent původně mířil s vyšším očekáváním, s konečným výsledkem je spokojený.

TATRA BUGGYRA Racing se i přes drobné problémy a nehodu v 5. etapě jako jediný tým s jedním závodním automobilem dokázal prosadit v první desítce.

V rámci evropského truckracingu patří Buggyra k těm nejúspěšnějším týmům. I přes spojení s tradičním účastníkem dakarských rallye, tradičním výrobcem plněpohonných nákladních vozidel, společností TATRA TRUCKS, patřil v letošním ročníku Rallye Dakar k týmům menším. Jeden závodní speciál, jedna doprovodná TATRA. Takových týmů s ambicemi a šancemi na umístění na předních místech není na Dakaru mnoho. Podle pilota Martina Kolomého bylo pro tým handicapem i to, že některé náhradní díly museli vozit s sebou a tomu přizpůsobit celkový styl jízdy. „Vzhledem k ostrému tempu ruských kamazů i jejich týmové strategii považuji letošní umístění za významný úspěch a těším se na příští ročník, ve kterém budeme silnější," říká.

Technický ředitel TATRA BUGGYRA Racing Robin Dolejš absolvoval Rallye Dakar již počtvrté. „Se všemi drobnými technickými problémy, které nás během náročných rychlostních zkoušek potkaly, jsme se vypořádali. Vzhledem k velikosti našeho týmu i velkému časovému tlaku si musíme vždy rychle poradit," uvádí. I podle zástupce týmu Davida Vršeckého, který se staral o nastavení závodní Tatry, nebyl s automobilem v závodě žádný zásadní problém. „TATRA 815 Buggyra funguje skvěle, je rychlá a spolehlivá. Příště se budeme snažit o vylepšení drobností, které se objevily až v extrémních podmínkách závodu," říká. Manažer týmu Jan Kalivoda souhlasí a dodává: „Tatrovácký podvozek vydrží úplně všechno." Ostatní členové týmu si pochvalovali především nenáročnou údržbu podvozku, a to zejména při maratónské etapě, kdy neměli k dispozici servisní zázemí.

Závodní speciál TATRA BUGGYRA Racing, který vychází ze sériově vyráběného modelu T815 4x4 s krátkou kabinou, absolvoval Rallye Dakar 2015 s motorem GYRTECH Rally Power MK14-3EC o objemu 12,5 litru s výkonem 900 koní a točivým momentem 3800 Nm. Martin Kolomý řadil pomocí upravené 16rychlostní převodovky ZF/GYRTECH 2014, manuální se vzduchovou podporou. Vozidlo bylo vybaveno testovaným jednorychlostním sestupným převodem TATRA. Nezávisle zavěšené polonápravy jsou, stejně jako sériová vozidla TATRA PHOENIX, odpruženy vzduchovými vaky, závodní speciál však proti sériovým vozidlům využívá tlumičů REIGER. Pohotovostní hmotnost vozidla je 8500 kg s rozložením 50:50 na přední a zadní nápravu.

Na tomto speciálu se závodním číslem 506 testovala automobilka TATRA TRUCKS kromě sestupného převodu i další nové komponenty: přední nápravu a některé komponenty řízení. „Jsme rádi, že testování bylo z pohledu výkonu vozidla úspěšné, detaily se budeme zabývat po příjezdu speciálu do Kopřivnice. Zpětná vazba od závodního týmu je pro další vývoj velmi důležitá. Pokud se komponenty v extrémních podmínkách závodu osvědčily, budou využity v sériové produkci, např. vozidel TATRA PHOENIX Euro 6," říká technický ředitel TATRA TRUCKS Radomír Smolka. Testování komponentů i celých agregátů v náročných dálkových soutěžích, jako je např. Rallye Dakar, má v kopřivnické automobilce dlouholetou tradici a poznatky jsou pravidelně implementovány v sériové výrobě i ve vývoji zákaznických speciálů.

TATRA BUGGYRA Racing s Martinem Kolomým a bratry Kiliány je na základě vítězství ve výběrovém řízení, které proběhlo v březnu loňského roku, jediným oficiálním podporovaným týmem TATRA TRUCKS. Kromě kvality závodníků a managementu TATRA hledala tým s největší motivací se postupně zlepšovat, což přesně koresponduje s její podnikatelskou filozofií.

A co se týče techniky, tak ta během téměř 4,5 tisíce měřených kilometrů několikrát všechny přesvědčila, že TATRA si cestu nehledá, ale tvoří.

Kompletní průběh závodu je zdokumentován na www.buggyra.com, včetně bohaté fotogalerie.