23.02.2015

Společnost TATRA TRUCKS a.s. představuje technickou, konstrukční a obchodní novinku v podobě těžkých nákladních vozidel modelové řady TATRA PHOENIX s motory splňujícími nejpřísnější emisní specifikace Euro 6.

Těžká nákladní vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 obohacují nabídku jediného českého výrobce nákladních vozidel přesně dle výrobní strategie a v souvislosti s podpisem smlouvy o spolupráci s holandskou automobilkou DAF TRUCKS N.V., evropskou součástí amerického automobilového koncernu PACCAR.

Vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 bezprostředně vychází ze stávajících modelů vozidel TATRA PHOENIX s motory PACCAR předchozí emisní specifikace. V rámci mandatorních požadavků na plnění nejpřísnějších emisních norem, známých souhrnně pod zkratkou Euro 6, přináší svým provozovatelům a zákazníkům společnost TATRA TRUCKS a.s. celou řadu konstrukčních vylepšení zvyšujících efektivitu provozu.

Od roku 2011 vyjelo z bran továrny, se značkou TATRA na kapotě, již téměř 500 vozidel modelové řady TATRA PHOENIX nejrůznějších modifikací, vč. vozů speciálně upravených podle požadavků zákazníků, reprezentující úspěšné obchodní spojení mezi společností TATRA TRUCKS a zahraničními výrobci a dodavateli některých konstrukčních dílů a skupin. Modelová řada těžkých nákladních vozidel TATRA PHOENIX, hlavní výrobní program civilního sektoru automobilky, je založena na velmi úspěšné kombinaci podvozku TATRA, tzv. „tatrovácké koncepce vozidla“, kabiny společnosti DAF, motoru značky PACCAR, dodávaného rovněž společností DAF TRUCKS a převodových skříní značek ZF či Allison. TATRA PHOENIX znamená pro automobilku, zákazníky, obchodní partnery, spolupracovníky, obdivovatele a příznivce značky TATRA významnou, a především nejmodernější, platformu při plnění programu důsledné zákaznické vstřícnosti v sektoru civilní výroby.

Tatrovácká koncepce podvozku

Jedinečná tatrovácká koncepce podvozku zahrnuje několik chráněných technických řešení. Podvozek s centrální nosnou rourou je světový unikát, který vznikl v Tatře před více než devadesáti lety. Od té doby byl prověřen v náročných provozních podmínkách všech světových kontinentů. Vozidla úspěšně zdolala téměř všechny typy terénů na zeměkouli.

Centrální roura a s ní pomocí příčníků spojený svařovaný rám tvoří extrémně tuhý nosný systém vozidla, který je proti běžné rámové koncepci výrazně tužší v krutu a ohybu. Důležitou skutečností je fakt, že extrémní tuhost podvozku je výsledkem spojení centrální roury a rámu. Dlouhodobé měření a výpočty ukazují, že centrální roura výrazně přispívá k torzní tuhosti podvozku.

Vysoká tuhost nosné struktury ovlivňuje rozhodujícím způsobem jízdní vlastnosti a namáhání rámu a nástaveb. Ohybová tuhost ovlivňuje zejména pohodlí jízdy, s teoreticky menšími nároky na uložení kabiny. Krutová tuhost pak ovlivňuje stabilitu a řiditelnost vozidla, tedy poskytuje vysokou příčnou stabilitu při jízdě v zatáčkách, na vozovkách s příčným sklonem a v členitém terénu. Prokazatelně snižuje namáhání svařovaného rámu a nástaveb, jako jsou cisterny, jeřáby atd., což umožňuje jednodušší upevnění nástaveb a hlavně snižuje vysoké náklady na údržbu a opravy takových nástaveb.

Podvozek tatrovácké koncepce může fungovat bez svařovaného horního rámu, to znamená, že některé nástavby mohou být připojeny pomocí příčníků přímo k centrální rouře, což snižuje nástavbářům materiálové náklady na pomocný rám a umožňuje zvýšit užitečné zatížení nástavby. Podobné řešení si nemůže klasická koncepce vozidla s žebřinovým rámem dovolit. Tuhá nosná struktura podvozku ve spojení s nezávisle odpruženými výkyvnými polonápravami umožňuje až o 30 % vyšší rychlost jízdy v terénu ve srovnání s vozidly klasické koncepce při zachování komfortu jízdy.

Optimalizace TATRA PHOENIX Euro 6

Stávající nabídku modelové řady TATRA PHOENIX tvoří ucelená sestava vozidel, v modelových variantách s pohonem 4x4, 6x6, 8x6 a 8x8 doplněná o stavební stroj 8x8 s celkovou hmotností 50 t či agrotahač a jiné zemědělské speciály.

Pro varianty vozidel TATRA PHOENIX Euro 6 byla připravena celá řada konstrukčních vylepšení, která byla důsledně a dlouhodobě zkoušena na několika prototypech vozidel stejně jako na dynamické zkušebně či zkušebně agregátů kopřivnické automobilky.

Nejviditelnější a zcela zásadní konstrukční změnou je použití nové kabiny, jejíž základ, stejně jako u stávajících vozidel TATRA PHOENIX Euro 5, vychází ze stavebního provedení kabin vozů DAF CF, resp. řady „construction“. Kabina je, především v podlahové části, zcela překonstruována, včetně rozšířeného předního uložení na rám. Nový je rovněž tvar nárazníku a hlavních světlometů. Spodní část nárazníku je ocelová a dělená, kvůli úspoře nákladů při případné výměně či opravě, na tři části.
I s novou kabinou a s přechodem na motory Euro 6 zůstává nájezdový úhel na hodnotě 31 stupňů jako u vozidel s motory Euro 5. Jedná se o jednu z nejlepších hodnot nájezdového úhlu u plněpohonných nákladních vozidel segmentu off-road.

Podobně jako u vozidel s motory Euro 5, také u nových vozů PHOENIX Euro 6 byla navržena nová přední kapota s unikátním vzhledem. Nově byly navrženy též nástavce blatníků kabiny do nichž byly integrovány světelné ukazatele změny směru jízdy. Stejně jako u variant Euro 5 i u nových vozidel bylo použito pružného uložení spodních stupaček do kabiny. Takové řešení je léty prověřeno v nejtěžších provozních podmínkách. Také u nových vozidel budou montovány kabiny ve dvou provedeních – krátké (denní – day cab) a prodloužené (spací – sleeper cab). V rámci rozšíření nabídky motorizace o další vznětový řadový šestiválec PACCAR MX-11 se mění též poloha kabiny na rámu včetně navazujících karosovacích dílů.

Nová motorizace

Zcela zásadní změnou, která se však odehrává „pod kapotou“, je rozšíření nabídky motorů a jejich emisní specifikace Euro 6. K dispozici jsou dva typy motorů značky PACCAR. Větší MX-13 se zdvihovým objemem 13 l a maximálními výkony 300 kW, 340 kW a 375 kW a „menší“ MX-11 se zdvihovým objemem 11 l a maximálními výkony 271 kW, 292 kW a 320 kW. Na rozdíl od emisních variant Euro 3 a Euro 5 byl motor PACCAR MX-13 zcela zásadně přepracován. Poprvé je tak ve vozidlech TATRA instalován motor se vstřikovacím systémem typu Common Rail. Další konstrukční změny na motoru zahrnují především integraci systému recirkulace výfukových plynů a novou olejovou vanu motoru.

Motor PACCAR MX-11 je zcela nové konstrukce. Oba dva motory využívají k optimalizaci emisí škodlivých sloučenin ve výfukových plynech dle norem Euro 6 osvědčenou kombinaci systémů recirkulace výfukových plynů, EGR, a katalytické redukce, SCR, se kterými má DAF TRUCKS jako výrobce těchto motorů bohaté dlouholeté zkušenosti z výroby pro americké značky Kenworth a Peterbilt, jež splňují podobné požadavky v rámci severoamerické legislativy dle EPA 10. Celá kombinace je doplněna o filtr pevných částic, tzv. DPF. V rámci implementace systému EGR došlo na zvětšení vlastního chladiče vozidla, ale též mezichladiče, což se odrazilo v konstrukci nového rámu vozidla, který se v prostoru za přední nápravou směrem kupředu rozšiřuje do tvaru „V“.

Zařízení pro čištění výfukových plynů dle Euro 6 je prostorově náročnější než to, které vyhovovalo předchozí normě. Tato skutečnost si vyžádala celkovou rekonfiguraci příslušenství montovaného na rám vozidla. Pro nové modely s motory Euro 6 budou používány dvě základní kombinace výfukových traktů. Pro vozy s podvozky 4x4 a 6x6 půjde o provedení „ležaté“, kdy budou DPF filtr a katalyzátor řazeny za sebou v jednom bloku na pravé straně rámu vozidla. Druhou možností, standardně používanou pro vozidla s podvozky 8x8 je provedení „stojaté“. Filtr DPF je umístěn vpravo na rámu v rozvoru 1. a 2. přední nápravy a katalyzátor válcového provedení je nad ním těsně za kabinou s vývodem výfukových plynů směrem nahoru. Stojaté provedení bude možno na přání zákazníka montovat na vozidla v provedení 4x4 a 6x6.

Celý systém tzv. „laboratoře za výfukem“ je doplněn množstvím čidel, senzorů a přídavných funkcí, včetně například vstřikování paliva pro regeneraci filtru DPF. Elektronický systém motoru, výfukového traktu a ostatních systémů doplňuje poprvé v historii výroby vozidel TATRA, elektronický management vzduchové soustavy EAC. Brzdový systém je řízen novou generací protiblokovacího systému EBS-3 od společnosti WABCO. Ve stádiu závěrečného testování jsou další elektronické asistenční systémy, které budou mít vliv na ještě vyšší komfort jízdy a vyšší efektivitu provozu.

Další konstrukční vylepšení se týkají odpružení přední nápravy. U vozidel s motory emisní specifikace Euro 6 jsou použity nové tlumiče s pozměněnou charakteristikou tlumení. Zásadní změnou prošel přední zkrutný stabilizátor a jeho uložení. Přepracováno bylo rovněž uložení hlavní páky řízení s optimalizovanou geometrií a v té souvislosti byla pozměněna i konstrukce přední nosné roury.

Převodovka na přání

Stejně jako u stávajících modelů řady TATRA PHOENIX s motory Euro 5 je u nových vozidel využita standardní zástavba šestnáctistupňových převodovek ZF, a to jak s manuálním řazením, tak s řazením automatizovaným (AS-Tronic). Obě dvě varianty mohou být doplněny intardéry. Manuálně řazená převodovka je nově ovládána pomocí bowdenů, což zásadním způsobem přispívá ke snížení vibrací přenášených do kabiny, a tedy k pracovnímu komfortu řidiče. Automatizovaný systém řazení využívá vlastní řadicí software vyvinutý společně s techniky firmy ZF.

Standardem je nabídka jednostupňových přídavných převodovek vlastní konstrukce TATRA (ve třech druzích provedení převodování) a dvoustupňových přídavných převodovek TATRA (ve dvou variantách převodování). Převodové poměry přídavných převodovek jsou navrženy tak, aby přispívaly k výborné ekonomice provozu. V průběhu příštího roku je plánovaná zástavba plně automatických převodovek Allison.

Zákaznická vstřícnost

Vozidla TATRA PHOENIX Euro 6 budou zpočátku pokrývat stejný rozsah variant jako modely předcházející řady. Postupně budou přibývat další verze a dojde též na rozšíření výbavy na přání, stejně jako k rozvoji a rozšiřování poprodejních služeb nabízených pro tuto novou modelovou řadu. Vše s prioritami danými preferencemi zákazníků, tak, jak je vstřícnému zákaznickému přístupu společnosti TATRA TRUCKS a.s. zcela vlastní. V Kopřivnici se však rodí i celá řada speciálních řešení dle specifických požadavků zákazníků, pro které se budou dát ve velmi blízké budoucnosti využít i podvozky modelové řady TATRA PHOENIX.

Historie spolupráce TATRA - DAF

Automobilky TATRA a DAF spolupracují od roku 2011, kdy byl uveden na trh model TATRA PHOENIX, který získal významné ocenění v rámci novinářské ankety Truck of the Year 2012 za nejlepší plněpohonné vozidlo. TATRA je výrobcem podvozku, DAF dodává kabinu, motor a převodovku. Výroba a kompletace vozidla probíhá v kopřivnickém podniku. Spolupráce automobilek zahrnuje od počátku i sdílení dealerské sítě a kooperaci na poli poprodejních služeb.

Vozidla TATRA PHOENIX směřují do nejrůznějších odvětví. Velmi pozitivní reference zaznívají např. z Lesů Slovenské republiky, kde funguje několik desítek souprav pro vývoz dřeva tvořených tahačem TATRA PHOENIX 6x6, či z dalších firem zabývajících se těžbou dřeva (Lesy ČR, Kloboucká lesní). Vozidla TATRA PHOENIX také úspěšně nahrazují starší kopřivnické modely i konkurenční vozidla v lomech a povrchových dolech, např. v Severočeských dolech či kaznějovské kaolínce patřící do koncernu LB-Minerals. Používá je i řada stavebních společností. Díky modelu TATRA PHOENIX v provedení agrotahač se tatrovky vrací také na česká a slovenská pole.