Převodovky

  • K dispozici několik typů převodovek podle použitého motoru
  • Optimalizovaný přenos hnací síly
  • Manuální, automatizované a automatické převodovky
  • Přídavné převodovky TATRA

Možnosti zástavby převodovek

Model/Motor

PACCAR MX

TATRA T3-928

Cummins ISB/ISL/ISM/ISX

Renault DXi7

TATRA  PHOENIX

ZF EcoSplit, manuální, 16rychlostní

ZF AsTronic, automatizovaná, 16rychlostní

Allison 4500/4700, automatická, 6/7rychlostní

 

 

 

TATRA FORCE (T815-7)

TATRA 14TS, manuální, 14rychlostní,

TATRA-NORGREN,

Automatizovaná, 14rychlostní,

Allison 4500, automatická, 6rychlostní

TATRA 14TS, manuální, 14rychlostní,

TATRA-NORGREN,

Automatizovaná, 14rychlostní,

Allison 3200 / 4500 / 4700 automatická, 6-7rychlostní

 

TATRA TERRA (T815-2)

 

TATRA 14TS, manuální, 14rychlostní,

TATRA-NORGREN,

Automatizovaná, 14rychlostní,

Allison 4500, automatická, 6rychlostní

TATRA 14TS, manuální, 14rychlostní,

TATRA-NORGREN,

Automatizovaná, 14rychlostní,

Allison 4500, automatická, 6rychlostní

 

TATRA TACTIC

(T810)

 

 

 

ZF EcoLite 6S, manuální, 6rychlostní

Základem je mechanická, manuálně ovládaná převodovka TATRA. Ta je montována přímo na skříň přídavného převodu, je tak integrovanou součástí podvozku. Převodové agregáty TATRA existují ve dvou základních variantách – čtrnáctistupňové (14TS) a desetistupňové (10TS) – v kombinaci s dvoustupňovými (v některých aplikacích i jednostupňovými) přídavnými převody. Obě základní převodovky se liší rozsahem a odstupňováním jednotlivých převodových stupňů.

Ke zvýšení pohodlí řidiče i ke zvýšení rychlosti řazení lze využít automatizovanou převodovku TATRA-NORGREN, která využívá elektropneumatického systému řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Řidič pomocí ovladače předvolí rychlostní stupeň a po sešlápnutí spojky dojde k vlastnímu zařazení. Přední víko převodovek umožňuje montáž pomocných pohonů.

Sestupné převody TATRA se používají k přenosu točivého momentu do části hnacího traktu umístěného v centrální nosné rouře. Existují jedno- a dvourychlostní, druhý typ umožňuje optimalizovat provozní otáčky motoru při jízdě po silnici nebo zpevněných komunikacích a při pohybu nebo práci v náročném terénu. Dvourychlostní převodovka je řaditelná v klidu.Sestupné převodovky TATRA se kombinují také s dalšími převodovkami – ZF a Allison a podle typu převodovky jsou v sestupné (přídavné) převodovce konfigurovány převodové poměry.

Převodovky ZF

Manuální převodovky společnosti ZF jsou zastoupeny řadou EcoSplit - pro řadu vozidel TATRA PHOENIX výhradně 16-ti stupňovými. Pro všechny, kdo dávají přednost jednoduššímu ovládání vozidla, je k dispozici 16stupňová automatizovaná převodovka AsTronic, která je vhodná do všech provozů, kde dochází ke střídání řidičů za volantem vozidla. Pomáhá snižovat např. spotřebu paliva a chrání spojku i samotný motor před poškozením vlivem chyb řidičů. Do převodovek ZF lze zakomponovat retardér pro posílení brzdného účinku.

Samostatnou kategorií převodovek ZF je řada EcoLite, jejíž 6rychlostní převodovka je použita pro lehkou terénní řadu TATRA TACTIC (T810). Tato převodovka využívá k distribuci hnací síly přídavnou dvoustupňovou převodovku ZF Steyr VG750/270.

Převodovky Allison

Automatické převodovky jsou šesti-, příp. sedmistupňové automatické převodovky kompaktní stavby v jedné skříni s hydrodynamickým měničem točivého momentu montované přímo na motor. Využití plně automatických převodovek znamená pro vozidlo nepřetržitý přenos hnací síly na kola, díky kterému vozidlo disponuje stálou trakcí a jeho pohyb v terénu je jistější a řízení vozidla pohodlnější. Také převodovky Allison mohou obsahovat retardér.