Nový hasičský speciál Tatra Force CAS 20 pro boj s lesními požáry s možností krabího chodu
2.12.2025
Nový lesní speciál Tatra Force CAS 20/4200/252 – S3LP s hasičskou nástavbou od THT Polička je speciální automobil konstruovaný pro zásah v nejtěžším terénu a v podmínkách lesních požárů. Podvozek řady Force 3. generace má osvědčenou tatrováckou koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, přičemž vůz disponuje i moderní výbavou a technickými řešeními zaměřenými na odolnost, bezpečnost posádky i efektivitu při zásahu.
Nový ultimativní speciál Tatra Force CAS 20 byl navržen a postaven i na základě diskusí s mnoha uživateli, hasiči, se zkušenostmi při hašení požárů v Hřensku, Řecku a při dalších mimořádných událostech v extrémních podmínkách. Vůz má délku 7 800 mm, šířku 2 600 mm a výšku 2 990 mm, přičemž dokáže přebrodit vodní překážky až do hloubky 1200 mm. Obrysový průměr zatáčení činí pouhých 15 metrů, nájezdové úhly jsou vpředu i vzadu 35 stupňů. Nejvyšší technicky přípustná hmotnost vozu je 19 tun a maximální rychlost s omezovačem dosahuje 110 km/h, což odpovídá jak požadavkům na rychlý přesun po komunikacích, tak na práci v těžkém terénu.
Osvědčený podvozek a motor Tatra, kabina plnící předpis ROPS
Celokovová jednoprostorová čtyřdveřová kabina je čtyřmístná, doplněná o dvě nouzová sedadla. Pro zajištění komfortu posádky je vybavena nezávislým topením. Kabina plní předpis ROPS pro ochranu osádky při převrácení, přičemž ochranné prvky jsou integrované přímo do její konstrukce. Navíc je doplněna vnějším trubkovým ochranným rámem, který má i nástavba. Ty mají zabránit poškození vozidla při průjezdu lesním porostem.
Základem speciálu je podvozek Tatra Force T 815-75RA1T39A00 4x4.1R s rozvorem 3900 mm. Podvozek je vybaven systémem elektronického řízení, který umožňuje hydraulické natáčení i zadní nápravy. Systém lze podle potřeby deaktivovat z místa řidiče, při překročení rychlosti 50 km/h dojde k automatickému vycentrování zadní nápravy a její řízení se uzamkne. Systém elektronického řízení má tři režimy. Režim Manual Steering dovoluje řízení kol druhé nápravy zcela nezávisle na poloze předních kol. Režim All Wheel Steering nastavuje natočení kol druhé nápravy v návaznosti na polohu natočení předních kol, což slouží ke zmenšení poloměru otáčení a lepší manévrovatelnosti. Režim Crab Steering dává možnost natočení kol druhé nápravy v rozmezí 0 až 21 stupňů ve stejném směru jako u kol přední nápravy, a dovoluje tak pohyb šikmo, například podél překážek.
O pohon vozu se stará osmiválcový vzduchem chlazený motor Tatra T3-928-RE o objemu 12,7 litru s výkonem 340 kW, splňující emisní normu Euro 5. Převodovka Allison 4500 je automatická, s hydrodynamickým měničem momentu a je vybavena pomocným pohonem pro pohon požárního čerpadla, který umožňuje jeho provoz až do rychlosti vozidla 10 km/h. Regulací tlaku vzduchu v systému odpružení vozu lze přímo z místa řidiče měnit světlou výšku vozidla v rozmezí –120 až +90 mm. Podvozek je dále vybaven centrálním huštěním pneumatik, který dokáže během jízdy měnit tlak v pneumatikách, čímž se zlepšuje průchodnost v extrémním terénu. Brzdy jsou bubnové na všech kolech, a to s ohledem na provoz ve velmi obtížném terénu s vysokou pravděpodobností silného znečištění podvozku. Pro zvýšení odolnosti vozu v náročných podmínkách jsou rozvody tlakového vzduchu, elektrické vodiče i rozvod paliva vybaveny ochrannými návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut snesou teplotu až 1000 °C.
Nástavba s hliníkovými prvky a odolný ovládací displej
Účelová nástavba je rozdělena na tři samostatně upevněné části. Tvoří ji ochranný rám, nádrž na vodu a pěnidlo s integrovanými bočními schránami a zadní skříň pro příslušenství a čerpací zařízení. Kostra zadní skříně je sešroubovaná z hliníkových profilů a oplechována hliníkovým plechem. Vnitřní výbava skříně je z hliníkového profilovaného plechu, stejný plech je použit i na horní plošině skříně. Boční otvory skříní jsou zakryty hliníkovými roletkami s průběžným madlem. Ze zadní strany jsou namontovány nahoru výklopné dveře s plynovými vzpěrami, doplněné roletkou, které zakrývají skříň s čerpacím zařízením. Na pravé straně zadní stěny je umístěn žebřík sloužící k výstupu na horní pracovní plošinu.
Osvětlení skříní zajišťují LED lišty na bočním sloupku, otevření skříní je signalizováno na přístrojovém panelu řidiče. Police pro příslušenství jsou z hliníkového plechu a umožňují variabilní umístění požární výbavy. Rozměrné požární příslušenství je uloženo ve schránce s víkem z lehkého kovu na horní plošině nástavby. Schránka je osvětlená a uzamykatelná, přičemž používá shodný klíč jako rolety. Tatra je vybavena lanovým navijákem s hydraulickým pohonem. Naviják je umístěn za předním nárazníkem, disponuje tažnou silou 38 kN a je osazen lanem o délce 30 metrů, což usnadňuje vyprošťování či zajišťování vozidla v náročném terénu.
Ovládací LCD displej nástavby je uložen v robustním pouzdře určeném pro náročné podmínky. Má velmi dobrou čitelnost za všech světelných podmínek a díky uzavřenému operačnímu systému disponuje zvýšenou kybernetickou bezpečností, která snižuje zranitelnost vůči neoprávněným zásahům. LCD displej splňuje požadavky na elektromagnetickou kompatibilitu v automobilovém prostředí (EMC Automotive), současně odpovídá podmínkám pro zemní a stavební stroje a pro silniční vozidla. Je odolný proti vibracím a nárazům a jeho konstrukce splňuje podmínky pro vnikání vody do zařízení podle stupně krytí IP66K. Zaručená spolehlivost displeje je v rozsahu pracovních teplot od –30 °C do +70 °C, což umožňuje jeho použití v širokém spektru klimatických podmínek. Displej má úhlopříčku 10,1" s poměrem stran 16:10 a rozlišením 1280 × 800 při jemnosti zobrazení 149 PPI. Přední stranu kryje tvrzené sklo, ovládací část tvoří deset silikonových kláves s podsvícením, jejichž funkce lze softwarově konfigurovat podle potřeb provozu.
Výkonné proudnice a ochranné trysky kabiny i nástavby
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek. Je zhotovena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Vozidlo uveze 4200 litrů vody a 252 litrů pěnidla. V zadní části nádrže jsou na obou bocích vytvořené úložné schrány uzavřené hliníkovými roletkami s průběžnými madly, které doplňují úložné možnosti celého vozidla. V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000–400, poháněné od motoru vozidla. Čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, případně kombinovaný provoz obou režimů.
Speciál je vybaven dvěma lafetovými proudnicemi. Horní proudnice je umístěna na nástavbě a je odnímatelná. Její průtok je nastavitelný v rozsahu 500 až 2000 litrů za minutu a účinný dostřik dosahuje 50 metrů. Součástí je i podstavec pro použití mimo vozidlo. Lafetová proudnice na nárazníku vozidla disponuje průtokem 200 až 800 litrů za minutu při tlaku 6 barů a je ovládána proporcionálním joystickem a tlačítkovými ovladači z kabiny vozu. Volitelně lze použít i dálkové ovládání s kabelem, u proudnice je možné i uživatelsky nastavit opakující se dráhu pohybu.
Součástí výbavy je vysokotlaká hadice o délce 60 metrů. V celé délce je tvarově stálá, plně průtočná a pružná a má hladký povrch, což usnadňuje manipulaci. Na hadici je připojena kombinovaná vysokotlaká proudnice s variabilním tvarem proudu při volitelném konstantním průtoku. Hadice umožňuje odvodnění tlakovým vzduchem napojeným na vzduchovou soustavu podvozku, což zjednodušuje její vyprázdnění po ukončení zásahu.
Vozidlo je vybaveno dvěma okruhy ochranných trysek. První okruh chrání podvozek a kola vozu před sálavým teplem. Trysky druhého okruhu jsou umístěny na střeše a chrání před sálavým teplem kabinu osádky i nástavbu. Oba okruhy jsou zásobovány vodou z požárního čerpadla automobilu a systém elektronicky ukončí činnost, pokud hladina vody v nádrži dosáhne nastaveného limitu. Obsluha se následně může rozhodnout, zda zbývající množství vody využije pro samotné hašení požáru, nebo si je ponechá pro další ochranu vozu.