Ochranná známka poskytuje ochranu proti užívání nebo napodobování loga, obchodní značky a jejich grafických vyobrazení jakékoliv firmy (tedy včetně TATRA TRUCKS) – má tak zcela zásadní význam a poskytuje výraznou právní ochranu proti jejímu zneužití.
Označení TATRA bylo v roce 1933 nejprve zapsáno jako kombinovaná ochranná známka pro chladicí zařízení v souvislosti s licenční smlouvou na výrobu a distribuci ledniček s německou společností Alfred Teves Maschinen und Armaturen-Fabrik G.m.b.H., Frankfurt a. M. (zkráceně Ate). Slovo TATRA v kruhovém poli bylo doplněno slovem Ate psaným bílým písmem na černém obdélníkovém poli. Vodorovné šrafování kruhového pole nasvědčovalo záměru užívat ochrannou známku v modré barvě tohoto pole, což potvrzují i dochované originální štítky chladírenských výrobků.
V roce 1934, po prezentaci revoluční aerodynamické osobní Tatry 77 na berlínském autosalonu, podala společnost Závody Tatra k národnímu zápisu v Československé republice přihlášku samostatné slovní ochranné známky TATRA. Ta byla zapsána 3. září 1934. Na podzim téhož roku byla podána u Mezinárodního úřadu průmyslového vlastnictví v Bernu přihláška stejné ochranné známky k zápisu mezinárodnímu. A ačkoliv se ve srovnání s národním nejednalo o jednoduchou záležitost, byl zápis dne 5. března 1935 proveden.
Dne 9. září 1935 podala společnost Závody Tatra přihlášku kombinované ochranné známky TATRA v kruhu – byla přihlášena v černobílém provedení, s bílým písmem na černém podkladu. V souladu s tehdejšími výklady takové provedení pokrývalo jakoukoliv barevnou kombinaci světlého písma na tmavším podkladu. Grafické provedení slova TATRA bylo poněkud odlišné od dřívějších ochranných známek.
V roce 1992 byla ochranná známka TATRA prohlášena Úřadem průmyslového vlastnictví za ochrannou známku proslulou.