Cisternové komunální nástavby na podvozcích TATRA PHOENIX

15.03.2021

TATRA PHOENIX je díky svým unikátním vlastnostem často používaným základem pro stavbu nejrůznějších speciálních vozidel.

Konstrukce s centrální nosnou rourou v kombinaci s rámem tvoří příkladně pevný a tuhý celek, který velmi dobře odolává namáhání při jízdě v terénu nebo například rázům způsobeným přeléváním kapaliny v cisternových nástavbách. Proto je často používán pro montáž nástaveb pro komunální a vodárenské firmy. Vynikající jízdní vlastnosti tatrováckého šasi s výkyvnými polonápravami a vzduchovým odpružením jsou pak jen pomyslnou třešničkou na dortu.

Jedním z výrobců speciálních nástaveb pro komunální sektor je česká firma IBOS a.s., která jako podvozky pro své nástavby často používá tatrovácká šasi. Díky partnerství se sesterskou firmou PARMA servis s.r.o., která je autorizovaným dealerem i servisním místem naší značky, má IBOS a.s. ideální zázemí pro vývoj a výrobu takových nástaveb. A samozřejmě také mnoho zkušeností.

Technicky nejzajímavější technologií, kterou na Tatře můžeme najít, je sací a čistící zařízení s recyklací – tento stroj umí tlakovou vodu uvolnit sedimenty blokující potrubní systémy, vzniklé kaly následně odsaje a pomocí speciálního postupu z kalu opět oddělí čistou vodu použitelnou pro další čištění. Unikátní cisternová nástavba je rozdělena na nádrž na čistou vodu a na část pro odsáté kaly. Pohon takového vozidla obstarává motor Paccar MX s povětšinou mechanickou převodovkou ZF, nástavbu (hydraulický okruh, vývěvu a vysokotlaké čerpadlo) pak oživuje kombinace dvou až tří pomocných pohonů z motoru a převodovky.

IBOS a.s. samozřejmě ve svých jihočeských dílnách vyrábí i „jednodušší" nástavby – cisterny s funkcí sání nebo v kombinovaném provedení umožňujícím i čištění kanalizačních řadů, aplikované na dvou-, tří – nebo čtyřnápravových podvozcích. Nebo třeba kropicí vozy či vozidla sloužící k nouzovému zásobování pitnou vodou. Některé z realizovaných strojů si můžete prohlédnout v přiložené galerii.