Dakar 2016 odstartoval

03.01.2016

38. ročník nejtěžší dálkové rallye na světě – Rallye DAKAR – slavnostně odstartoval 2. ledna z „pódia" v Buenos Aires. Třicáté výročí účasti vozidel TATRA bude na rallye slavit i Josef Kalina, který byl společně s Karlem Lopraisem v roce 1986 na prvním startu vozidel značky TATRA na této soutěži.

V letošním ročníku startuje celkem 59 kamionů, z nichž je 6 tatrovek: TATRA 815 „Fat Boy" a TATRA PHOENIX jedou v týmu TATRA BUGGYRA RACING, tři tatrovky TATRA 163 JAMAL jedou v týmu BONVER DAKAR PROJECT a jedna TATRA PHOENIX jede s nizozemskou posádkou Gerta Huzinka.

Na jiném kontinentu, v Africe, je v plném proudu závod Africa Eco Race, který vede po stopách původního dakarského závodu, a to z Maroka do Senegalu, kde bude 10. ledna u Růžového jezera končit. České barvy a barvy kopřivnické automobilky v něm hájí Tomáš Tomeček, jehož osudy můžete sledovat na stránkách TOM RACING týmu - tomastomecek.cz.

Technika TATRA BUGGYRA RACING

TATRA 815 „Fat Boy“ se startovním číslem 505 – pilotuje Martin Kolomý s bratry Kiliánovými v posádce. Tento závodní speciál je osazen motorem Gyrtech Rally Power MK14-3EC o zdvihovém objemu 12,5 litru, výkonu 900 koňských sil a točivém momentu 3800 Nm, s maximální rychlostí (dáno omezovačem) 150 km/h. Pohon je doplněn převodovkou ZF/Gyrtech se 16stupňovým manuálním řazením. Podvozek tatrovácké koncepce byl doplněn novou přední nápravou s kotoučovými brzdami.

TATRA PHOENIX MX-11 se startovním číslem 533 – pilotuje Jaroslav Valtr s Josefem Kalinou a Jirkou Strossem v posádce. Typové označení novinky v týmu je TATRA 158-8P0R21.43 4x4.1, osazený stejným agregátem, jako „Fat Boy“, od kterého se ovšem liší hned v několika směrech - novou kabinou ze sériových vozidel TATRA PHOENIX Euro 6, typ MX-11 a hlavně pak v podvozkové části, kdy celkový koncept prošel zásadními evolučními změnami. U tohoto vozidla jsou na obou nápravách použity kotoučové brzdy a samozřejmě vzduchové odpružení v kombinaci s tlumiči Reiger a zkrutným stabilizátorem na přední nápravě. Kola jsou obuta do pneumatik Michelin 14.00R20 s hliníkovými disky Hutchinson a systémem centrálního dohušťování řízeného z kabiny z místa technika. Start nového závodního PHOENIXE na Rallye DAKAR 2016, který koresponduje s novou modelovou řadou TATRA PHOENIX Euro 6, představuje určitou symboliku a navazuje na 30. výročí startu první tatrovky na nejtěžší dálkové rallye světa v roce 1986. Úkolem nového speciálu bude plnohodnotně doplnit týmového kolegu Martina Kolomého jedoucího s vozem TATRA 815 a společně podpořit snahy týmu TATRA BUGGYRA RACING o co nejlepší umístění.

Technika týmu TATRA BUGGYRA RACING je doplněna mj. o tři doprovodné tatrovky: TATRA PHOENIX 8x8 s motorem Paccar MX 13 o objemu 12,9l a výkonu 340 kW, přičemž s posádkovou kabinou musel být použit podvozek s prodlouženým rozvorem, takže celková délka je 8710mm. Vozidlo slouží jako servisní. Dalším vozem je TATRA PHOENIX Euro 6, 6x6 s motorem Paccar MX-11 E6 o objemu 10,9 litru a výkonu 320 kW, které slouží jako logistické doprovodné vozidlo. Na hákovém nakladači Multilift XR společnosti Contsystem je umístěna klec na přepravu pneumatik, kterých je vzhledem ke každodenní výměně u obou závodních speciálů potřeba značné množství. Posledním doprovodným vozidlem je TATRA 815 6x6 s 19litrovým motorem TATRA o výkonu 235 kW.

BONVER DAKAR PROJECT

vyráží s prověřenými „Jamalkami“, vybavenými motory Renault DXi 13 o objemmu 12,9 litru, výkonu 920 koní a maximálním točivém momentu 4500 Nm při 1200 ot./min. Tatrovácký podvozek je odpružen vzduchovými vaky v kombinaci s vinutými pružinami, na nápravách jsou použity bubnové brzdy. Posádka Tomáš Vrátný, Jaroslav Miškolci a Milan Holáň startuje s číslem 513, Artur Ardavičus, Ignat Falkov a Filip Škrobánek startují s číslem 515 a speciál upravený na ruční řízení kvůli hendikepu Alberta Lloverzy s Gotlibem Charli a Jaromírem Martincem na palubě startuje s číslem 521.

Fanděte i tatrovce nizozemského týmu s posádkou Gert Huzink, Rob Buursen a Gerrit Schooneveld se závodním číslem 524.

Pravidelné informace můžete získávat na stránkách www.tatradakar.com, www.buggyra.com, www.bonverdakarproject.com a samozřejmě na oficiálních stránkách soutěže www.dakar.com.

Fanděte s námi také na našem Facebooku, Twitteru či Instagramu – nejlepší komentáře, postřehy či snímky odměníme tričky a čepicemi TATRA BUGGYRA RACING. Fanděte s námi!

V hlavní roli TATRA

38. ročník Rallye DAKAR také symbolicky uzavře připravovanou knihu mapující tři desetiletí účasti vozidel značky TATRA v nejtěžší rallye světa. Nejen ostrá soutěžní, ale také doprovodná a zákaznická vozidla již třicet let pravidelně, na začátku každého roku, podstupují terénní torturu, aby na základě zkušeností z jejich náročného provozu těžila sériová výroba. Kopřivnická automobilka vždy do dakarských soutěží nasazovala nejmodernější techniku vycházející ze světoznámého „tatrováckého konceptu nákladního automobilu“ nebo nasazení této techniky podporovala.

Před třiceti lety vstoupila značka TATRA na „bitevní“ dakarské pole s nejnovějším vozem své produkce T 815. Dnes, stále věrna svému přesvědčení a strategii, obsazuje i po třiceti letech Dakar opět tím nejnovějším a nejmodernějším, co ve své nabídce má: ostrou soutěžní verzí vozu TATRA PHOENIX.
Vývoj tatrovácké dakarské techniky a mnoho dalšího – i netušeného – přinese kniha autorské dvojice Radomír Smolka - Milan Olšanský, v níž hraje TATRA hlavní roli.