Maratónské dálkové rallye ve své druhé polovině

09.01.2017

Letošní ročník dálkových rallye Dakar a Africa Eco Race vstoupil do druhé poloviny. Po volném dni pokračuje pro vozidla Tatra na obou kontinentech ostré závodní tempo.

DAKAR 2017 – DO DRUHÉ POLOVINY

Třicátý devátý ročník nejprestižnější motoristické soutěže na světě, rallye Dakar, klade opravdu extrémní nároky jak na techniku, tak na posádky a samotné jezdce. Velmi těžké terény kombinované s nepříliš příznivým počasím dávají celému startovnímu poli zabrat.

Posádky Martina Kolomého a Aleše Lopraise se soutěžními speciály TATRA PHOENIX se potýkají s přírodou i drobnými technickými problémy, které je po první polovině soutěže drží v průběžné klasifikaci kategorie „kamiony“ na místech těsně za hranicí první desítky.

Podvozkové komponenty tater stoprocentně drží a vykazují tradiční vysoce ceněné schopnosti jízdy v jakémkoliv terénu. Drobné problémy přináší především servo-čerpadla – nakupované díly, které pravděpodobně v použité výrobní šarži vykazují skrytou vadu. TATRA Buggyra Racing tým dokázal do volného dne v La Paz dopravit letecky nová servo-čerpadla jiné výrobní šarže, která by měla problém vyřešit.

Andorský jezdec Albert Llovera se soutěžním speciálem TATRA JAMAL týmu Bonver Dakar Project se drží průběžně na konci první třicítky jezdců.

Excelentní začátek

Vstup do letošního ročníku Dakaru byl pro značku TATRA naprosto famózní. První etapu z paraguayského Asunciónu do argentinského města Resistencia vyhrál Martin Kolomý, a zajistil tak pro soutěžní speciál TATRA PHOENIX G3 první etapové vítězství v historii. Aleš Loprais tvrdil muziku na třetím místě.

Druhá etapa do San Miguel de Tucumán se jela ve velikém vedru a navíc na 284 km rychlostního testu drželi jezdci plynový pedál z 80 % na podlaze. Osmý čas Martina Kolomého, kterého potrápil „speed limiter“, znamenal třetí místo v průběžné klasifikaci. Aleš Loprais dojel na jedenáctém místě a stejná příčka mu patřila i v průběžné klasifikaci.

První opravdu těžký úsek

Třetí etapa vedoucí do San Salvador de Jujuy zavedla závodníky do hor. První opravdu náročný měřený úsek vyzněl velmi dobře pro Martina Kolomého. Dojel na druhém místě a posunul se zároveň na druhou příčku průběžného pořadí. Šlo o obdivuhodný výkon i vzhledem k tomu, že polovinu měřeného testu jel bruntálský rychlík prakticky bez možnosti ovládat spojku. Aleš Loprais měl etapu rozjetou velmi dobře. Bohužel dvacet kilometrů před cílem u jeho speciálu TATRA PHOENIX G2 „odešlo“ servo-čerpadlo systému řízení. Oprava na trati znamenala ztrátu více než dvaceti minut a setrvání na jedenácté pozici průběžného pořadí.

Zima a déšť

Ve čtvrté etapě do Tupizy bojovaly obě posádky TATRA Buggyra Racing týmu více s technikou než se soupeři. Zima a déšť vystřídaly obrovská horka ze začátku soutěže a nadmořská výška nikomu na výkonu jeho techniky nepřidala.

Martin Kolomý etapu zahájil výborně, nicméně dokončil ji s technickými problémy až na devatenáctém místě. O vysokých nárocích na techniku svědčí též vyjádření týmu, který doufal v úspěšné zvládnutí oprav v bivaku a následné setrvání v soutěži. Ztráta více než jedné hodiny a dvaceti minut znamenala propad posádky Martina Kolomého na třináctou příčku průběžného pořadí.

Aleš Loprais si vybral další porci smůly, když u jeho speciálu zhruba po pěti kilometrech opět zastávkovalo servo-čerpadlo! Deváté místo v etapě znamenalo opět setrvání na jedenácté příčce průběžné klasifikace kategorie kamionů.

Zkrácená a zrušená

Pátá etapa z Tupizy do Orura proběhla za velmi nepříznivého počasí, které se postaralo o její zkrácení na polovinu. Posádky TATRA Buggyra Racing teamu se musely opět vyrovnat s určitými těžkostmi. Martin Kolomý zabloudil a poté musel řešit dva defekty. S padesátiminutovou ztrátou z toho bylo dvacáté místo v etapě a třinácté místo průběžně.

Aleš Loprais opět měnil servo-pumpu, na trati „nechal“ více než hodinu a tři čtvrtě. Pětadvacáté místo v etapě a průběžná čtrnáctá příčka vyjadřovaly snad jen obrovské odhodlání zůstat v soutěži.

Šestou etapu do hlavního města Bolívie pořadatelé zrušili, a tak se k plánovanému dni odpočinku v La Paz přidal ještě jeden volný den navíc.

Nové náhradní díly

TATRA Buggyra Racing týmu se podařilo letecky dopravit do bolivijského hlavního města nová servo-čerpadla. Po běžném, plánovaném servisu i servisním zásahu v rámci zmíněných technických obtíží jsou oba soutěžní speciály TATRA PHOENIX ve stoprocentním technickém stavu, připraveny k druhé polovině rallye Dakar 2017.


 

NA PŮL CESTY DO SENEGALSKÉHO DAKARU

V devátém ročníku euro-africké soutěže Africa Eco Race 2017 (AER) bojují na předních místech kategorie „kamiony“ oba ostré soutěžní speciály TATRA týmů Promet/Czechoslovak Group a Bonver Dakar Project.

Africký terén je velmi náročný na navigaci. Právě díky tomu je soutěž AER skutečným odkazem zakladatele rallye Dakar Thierryho Sabina.

V zostřené konkurenci, která je však přece jen menší než na rallye Dakar v Jižní Americe, se letos dalo s velkou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že se o prvenství mezi kamiony poperou tatry a kamazy. Protože se však jedná o maratonskou soutěž, je nutné počítat i s ostatními účastníky jedoucími s vozy jiných značek. Počet soutěžících v kategorii „kamiony“ je letos v porovnání se startovním polem na jihoamerickém Dakaru zhruba pětinový.

Rychlost a kamení

Hned první africká etapa z Nadoru do Moulay Domain ukázala, že ani letošní ročník AER nebude pouhou projížďkou saharskou krajinou. Přinesla přesně to, co organizátoři slibovali: rychlost, kamení, velmi úzké pisty a poměrně složitou navigaci. Velmi dobře nastoupil do soutěže Jaroslav Valtr se speciálem TATRA JAMAL BDP (Bonver Dakar Project), když zahájil druhým místem v kategorii. Ing. Tomáš Tomeček se speciálem TATRA 815 zaznamenal čtvrté místo.

Druhá etapa do Tagounite přidala k nabízenému terénu ještě písečné duny a znamenala pro Jaroslava Valtra třetí a pro Tomáše Tomečka opět čtvrté místo v kategorii. V průběžném pořadí držel Valtr druhou a Tomeček čtvrtou pozici.

Písečná dunová pole

Třetí marocká etapa nabídla 433 ostrých kilometrů. Jedno dlouhé dunové pole (cca 14 km) a poté výrazně náročný terén, který důkladně prověřil techniku i posádky. „Auto jelo od startu fantasticky, v podstatě jsme dnes zajeli na hranici svých možností,“ komentoval Tomáš Tomeček a hned pokračoval: „Podvozek a tlumiče odvedly skvělou práci. V dunách jsme zažili několik horkých okamžiků. Snažili jsme se jet stopu, ta však byla místy ne zcela ideálně najetá, tedy alespoň ne z pohledu kamionu. Dvakrát jsme si přes vrchol duny skočili, ale naštěstí to dopadlo dobře.“ Tomeček dosáhl v etapě na druhé místo, když nechal za sebou o pět minut Jaroslava Valtra. Nicméně v průběžné klasifikaci zaujímali oba čeští jezdci opačné pozice: Jaroslav Valtr druhý, Tomáš Tomeček třetí.

Drobné technické problémy se systémem tlakového vzduchu u Tomečkovy Tatry znamenaly paté místo ve čtvrté etapě do Remz El Quebiru, podle organizátorů nejhezčí marocké etapy. Jaroslav Valtr se opět dokázal dostat na etapové stupně vítězů – obsadil třetí místo. Oba jezdci s tatrami si udrželi svoje pozice v průběžné klasifikaci.

Záplavy také v Africe

Kvůli záplavám byla pátá etapa vedoucí do města Dhaka zkrácena na polovinu. Tomáš Tomeček ji zvládl na třetím místě a tentokrát za sebou nechal i Jaroslava Valtra, který na něj ztratil celých osmnáct minut. Posádka Jaroslava Valtra řešila na trati utržený regulátor vzduchu a poté postupnou separaci běhounů obou pravých pneumatik. Průběžné pořadí se pro české jezdce nezměnilo. Den volna absolvovaly české týmy běžnou plánovanou údržbou soutěžních strojů.

Přetěžký písek

Šestá etapa do Tiwillitu byla ve znamení rychlosti. Jaroslav Valtr i Tomáš Tomeček obstáli velmi dobře, když viděli cíl na třetím, resp. čtvrtém místě. Ovšem etapová smyčka kolem Tiwillitu, to bylo něco jiného – samý písek a těžké duny. Sedmou etapu doslova „udělal“ Jaroslav Valtr, který se speciálem TATRA JAMAL BDP dosáhl prvního afrického vítězství. V těžkém terénu dokázal na druhého Tomáše Tomečka najet velmi solidních 17 minut. V průběžné klasifikaci Valtrovi patří po sedmém africkém dějství druhé a Tomečkovi třetí místo v kategorii kamionů.