Na veletrhu IDEX 2021 se představí speciální automobily TATRA

16.02.2021

I přes trvání celosvětové pandemie koronaviru se od 21. do 25. února v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech uskuteční IDEX 2021, jeden z největších světových veletrhů obranných technologií a techniky. Mezi vystavovateli tradičně nebude chybět ani česká společnost TATRA TRUCKS.

Na veletrhu IDEX, který se koná každé dva roky, pravidelně vystavují stovky firem a společností z několika desítek zemí světa. Velké pozornosti se tradičně těší i expozice TATRA TRUCKS, tradičního výrobce vojenských nákladních automobilů a speciální podvozků. TATRA TRUCKS na veletrhu IDEX 2021 představí čtyřnápravové logistické vozidlo a speciální dvounápravový vojenský podvozek.

V prvním případě půjde o těžký vůz TATRA FORCE 8x8 pro přepravu nákladů, který je opatřen krátkou pancéřovanou kabinou z produkce Tatra Defence Vehicle. Je postaven na unikátním podvozku TATRA s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, přičemž první dvě nápravy jsou řiditelné a všechna kola jsou vybavena systémem centrálního dohušťování. Celková maximální hmotnost vozu může činit až 38 tun, jeho kapacita činí téměř 20 tun nákladu a je vybaven hydraulickým jeřábem o nosnosti bezmála 6 tun. Na ložnou plochu lze umístit až 8 palet standardu NATO nebo sklopné lavice pro 24 vojáků. Vůz pohání šestiválcový motor Cummins o výkonu 325 kW, který je spojen s plně automatickou šestistupňovou převodovkou Allison série 4500. Vůz je určen pro provoz v nejnáročnějším terénu i v různých klimatických podmínkách.

Druhým exponátem bude speciální podvozek modelové řady TATRA FORCE v provedení 4x4 s motorem umístěným před přední nápravou. Jde o podvozkovou platformu TATRA 4x4 s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami určenou pro různá obrněná vozidla. Trojrozměrný prostorový pevný konstrukční celek tvořený centrální nosnou rourou a pomocným žebřinovým rámem je výjimečně odolný proti kroucení a ohybu. Tento celek společně s nezávisle zavěšenými polonápravami dodává vozidlu výjimečnou odolnost proti nárazům a vibracím, chrání nástavby proti kroucení i namáhání a umožňuje rychlou jízdu i v terénu. Maximální hmotnost vozidla s tímto podvozkem může činit až 19 tun, přičemž 10 tun připadá na náklad. Na podvozek je instalován motor Cummins o výkonu 242 kW, který spolupracuje s plně automatickou převodovkou Allison série 3200. Maximální konstrukční rychlost podvozku je 115 km/h.

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS i přes pandemickou situaci a celosvětový propad automobilového průmyslu dosáhla v roce 2020 svých výrobních cílů a splnila své závazky vůči zákazníkům. Téměř 60 procent její produkce bylo v minulém roce určeno na export, více než polovina vozů byla určena pro vojenské účely. Loňský rok byl také 170. rokem existence kopřivnické společnosti. Ta si v červnu připomněla své založení v roce 1850. TATRA TRUCKS se tak může pyšnit nejdelší nepřetržitou tradicí výroby kolových dopravních prostředků na světě. V prosinci si pak v Tatrovce připomněli ještě 198. výročí narození svého zakladatele Ignáce Šustaly.

Stěžejním produktem kopřivnické společnosti pro oblast defence je modelová řada TATRA FORCE dodávaná v konfiguracích 4x4 až 10x10 i více. Vozy řady FORCE disponují vzduchem přímo chlazenými motory Tatra nebo kapalinou chlazenými jednotkami zahraničních výrobců (např. Cummins). Modelová řada FORCE může být vybavena kabinami ve standardním provedení nebo pancéřovaném certifikovaném dle standardů NATO, a to ve dvoudveřové nebo čtyřdveřové variantě s kapacitou tří, resp. pěti míst. Obchodní řadu TATRA TACTIC představují středně těžké nákladní automobily. Vozidla se vyrábějí v konfiguraci 4x4 a 6x6 s běžnými i pancéřovanými kabinami. Řada TACTIC je vybavena motory Cummins, převodovka může být buď plně automatická nebo manuální. Kabina pojme čtyři osoby a má řadu společných unifikovaných prvků s řadou TATRA FORCE a lze ji vybavit přídavným pancéřováním.

Řada TATRA PHOENIX je stěžejním prvkem civilního výrobního programu společnosti, TATRA TRUCKS ji ovšem nabízí i ve vojenské verzi. Řada PHOENIX využívá kombinaci originálního podvozku tatrovácké koncepce v konfiguraci 4x4, 6x6 nebo 8x8 a konstrukčních skupin zahraničních výrobců (např. DAF, Paccar či ZF a Allison). Řada těžkých vozidel TATRA TERRA je určena především pro hasičské a záchranářské aplikace nebo stavebnictví, uplatnění však mají i v ozbrojených silách. Základem je originální tatrovácký podvozek s výkyvnými polonápravami opatřený modernizovanou kabinou a vzduchem přímo chlazenými motory TATRA i tatrováckými převodovkami.

Své podvozkové platformy TATRA TRUCKS dodává i pro speciální vojenská vozidla dalších výrobců. Jde například o vozidlo TITUS z produkce Tatra Defence Vehicle, program samohybné houfnice Caesar 8x8 společnosti Nexter Systems nebo kolové samohybné houfnice DANA a DITA z produkce Excalibur Army. Podvozky Tatra pro vojenské aplikace jsou exportovány například do Brazílie, Jordánska, Turecka či Indie, výroba vojenských vozidel TATRA probíhá v Saúdské Arábii.

Význam veletrhu IDEX neustále roste. Svědčí o tom počty vystavovatelů – v roce 2017 mělo na veletrhu své expozice přes 1200 vystavovatelů z více než 57 zemí, o dva roky později již to bylo více než 1300 vystavovatelů ze 62 zemí. Není bez zajímavosti, že v roce 2017 i 2019 společnosti holdingu Czechoslovak Group a automobilka TATRA TRUCKS vystavovaly na největší ploše ze všech českých účastníků a zaujímaly i významné místo mezi evropskými vystavovateli.