Nastala doba Phoenixů

19.12.2016

Nákladní vozidla naší klíčové obchodní řady TATRA PHOENIX obsadila během pěti let sériové výroby celou řadu zákaznických segmentů. Od stavebních vozidel, přes nosiče různých specializovaných nástaveb, lesovozy, zemědělské traktory, pracovní stroje až po hasičská vozidla.

Během prvních osmnácti měsíců sériové výroby vozidel TATRA PHOENIX se několik standardních modelů uplatnilo také jako doprovodné či asistenční vozidlo hned několika týmů na slavné rallye Dakar.

Asistenční a soutěžní

Zcela prvními Phoenixy, které zasáhly do dění kolem světových soutěží, byla doprovodná vozidla, která pořídil Bonver Dakar Projekt na Dakar 2013. První z doprovodných Phoenixů byl standardní model T 158-8PR33.451 6x6 s rozvorem 4500 mm. Druhý vůz, T 158-8P5R44.231 8x8 měl rozvor mezi druhou a třetí nápravou zvětšený na 3360 mm. Oba vozy byly vybaveny, jako vůbec první z Phoenixů, spací kabinou se zvýšenou střechou. Holanďan Marcel Schoo si nechal pro stejný ročník rallye Dakar postavit první soutěžní speciál TATRA PHOENIX G1 (T 158-8P5R23 4x4.1), který se poté zúčastnil ještě dalších tří ročníků. V roce 2016, kdy jej již podruhé na Dakaru pilotoval Holanďan Gert Huzink, lehl soutěžní PHOENIX G1 popelem. Marcel Schoo pro ročník 2013 navíc vybavil svůj soutěžní tým standardním doprovodným vozidlem TATRA PHOENIX T 158-8P5R33.451 s nízkou spací kabinou (první TATRA PHOENIX dodaná zákazníkovi z Nizozemska). Také tento vůz absolvoval čtyřikrát rallye Dakar.

G2 a velkokapacitní

Nové soutěžní uskupení TATRA Buggyra Racing Team (TBR) sídlící v Roudnici nad Labem vstoupilo s tovární podporou naší společnosti TATRA TRUCKS a.s. do světa maratónských soutěží v ročníku 2014. Pro rallye DAKAR 2016 tým v těsné spolupráci s technickým úsekem naší automobilky vyvinul, připravil a postavil soutěžní speciál druhé generace – TATRA PHOENIX G2. Navíc odkoupil prototyp vozu PHOENIX  8x8 v. č. 000004, který byl v roce 2012 přestavěn na provedení s kotoučovými brzdami. Standardní podvozek T 158-8P5R43 byl z důvodů využití co největší přepravní kapacity natažen v rozvoru mezi druhou a třetí nápravou na 4362 mm a vybaven namísto původní krátké kabiny unikátní čtyřdveřovou dlouhou kabinou, která vznikla spojením dvou standardních kabin DAF CF.  Tým ještě na podzim roku 2015 odkoupil další prototyp vozu TATRA PHOENIX v. č. 000003 pro uvažovanou přestavbu na další doprovodné vozidlo.

Třetí generace

V rámci úzké spolupráce mezi soutěžním týmem a společností TATRA TRUCKS a. s. jsme již pro Dakar 2016 a znovu pak pro Dakar 2017 zapůjčili pro doprovodné a asistenční potřeby jedno z našich akvizičních vozidel TATRA PHOENIX s motorem MX-11 Euro VI a jednoramenným hákovým nakladačem HIAB.

Pro rallye Dakar 2017 vznikla další generace soutěžního speciálu TATRA PHOENIX G3 s vývojovým vylepšením jízdních vlastností. A navíc tým pořídil do svých služeb původní doprovodný PHOENIX 6x6 Marcela Schoo z roku 2013.

Nejtěžší automobilová soutěž na světě, rallye DAKAR, se tak v lednu 2017 stane svědkem toho, že soutěžní tým TATRA Buggyra Racing s tovární podporou TATRA TRUCKS a.s. bude mít poprvé jak všechna ostrá, tak i doprovodná vozidla z obchodní řady PHOENIX, a to dokonce s motory emisních specifikací Euro V i Euro VI. S jistým nadhledem se dá tedy říci, že na Dakaru právě nastala doba Phoenixů. Vozy naší současné klíčové obchodní řady po pěti letech sériové výroby kompletně střídají původní tatry T 815 v první linii této extrémně náročné zkoušky techniky.