Nemožné se stalo skutkem!

15.01.2018

Ing. Tomáš Tomeček dokázal sám v kabině spolehlivého soutěžního speciálu TATRA 815 vybojovat v desátém ročníku afrického Dakaru stříbro v kategorii kamionů!

Mnozí byli udiveni, mnozí nevěděli zda se mají smát nebo jak vlastně mají reagovat, když se dozvěděli, že Ing. Tomáš Tomeček chce absolvovat rallye Africa Eco Race za volantem kamionu sám bez spolujezdců.

Ti co Tomáše znají z jeho působení v naší továrně brali jeho „rozmar" velmi vážně. A vlastně ani moc nepochybovali. „Musí mít nezbytnou dávku štěstí a pak to dokáže. Protože on bytostně chce a navíc jede s vozem, kterému nejen věří, ale přesně ví co od něj může čekat a jak se má chovat," to byla reakce Tomášových bývalých i současných spolupracovníků. A ještě jedna drobnost. „O tom, že jednou pojede Dakar sám, Tomáš mluvil již na střední škole," prozradil nedávno jeden z jeho spolužáků. „Takže vlastně žádná velká novinka, alespoň ne pro něho samotného," dovysvětlil.

Nepředstavitelné (!)(?)

Nicméně pro celou řadu soutěžních jezdců je rozhodnutí Tomáše Tomečka téměř nepředstavitelné, možná nepochopitelné. „Jak si poradí s navigací? Co když bude muset dostat vůz ze zrádné písečné pasti? Jak si poradí s defektem, vždyť kompletní kolo kamionu váží hodně přes metrák? Bude fyzicky a psychicky schopen případně opravit ostrý kamion na trati sám?" Takové a jiné otázky vířily nejen hlavami organizátorů, soupeřů a fanoušků soutěže AER. Napětí bylo doslova hmatatelné.
Jenže Ing. Tomeček se speciálem 100 % TATRA 815 (kompletní vůz včetně celého hnacího traktu je made in TATRA) dal svojí účastí a reprezentací naší značky na AER 2018 na všechny otázky jednoduché a pádné odpovědi.

Navigaci vyřešil tak, že si vzal do kabiny kamionu „roličkový" roadbook, který běžně používají motorkáři. Přes několik technických problémů se s ním velmi rychle sžil a vlastně mu vůbec nekladlo velké překážky vyrovnat se s jeho původně nepravidelnou funkcí.

Ne, že by se se svojí tatrou pilot nedostal do písku, kde musel opravdu zabrat. Nicméně podle svých slov dokázal vždy velmi efektivně pracovat s podhušťováním pneumatik a z každého kritického místa speciál doslova „vykolíbal" – ani jednou nemusel z vozu ven, ani jednou nemusel hrabat ani kopat!
I s tím strašákem defektu si poradil po svém. Za prvé nenechal si instalovat do pneumatik tzv. „beadlocky" – gumové rozpěrky patek pneumatiky, které je drží na ráfku při výrazném podhuštění či úniku tlaku. Tak byl rozhodnut vyměnit v případě potřeby jen pneumatiku – a to také v předposlední etapě udělal! Stejně tak byl schopen dokončit jednu z etap s defektem zadního kola v rámci úspěšného neustálého dofukování či se separovaným běhounem. A poradil si sám na trati i s opravou trubky dohušťovacího systému či s únavovým lomem vedení kompresoru.

Schopné, efektivní a spolehlivé

Ano, měl velkou dávku štěstí – nepřevrátil vůz, neuvízl fatálně v žádném kritickém místě, jeho speciál nestihly žádné závažné technické problémy. Nicméně to vše má ještě také druhou stránku, která svědčí o poctivosti práce našich dělníků, techniků, konstruktérů... TATRA se zkrátka opět ukázala jako extrémně schopné, efektivní a až působivě spolehlivé vozidlo!

Abychom ale byli spravedliví. V páté etapě z Fort Chacal do Dakhly pršelo – to se věru v Africe na poušti často nestává, a snad právě proto upadl z Tomečkovy Tatry 815 jeden ze stěračů. Zřejmě v důsledku dlouhodobého „odpočinku". Ale i tuto závadu pilot s přehledem zvládl.

Na tratích jednotlivých etap potkaly Tomečkovu tatru a ostatní soupeře jak hluboká dunová pole v délce mnoha desítek kilometrů, tak tvrdé pisty a kamenité cesty po nichž 100 % TATRA 815 dlouhodobě pádila rychlostí až 145 km/h. Jediný Tomečkovým více než důstojným soupeřem byl Gerard de Rooy, který nakonec celou AER 2018 v kategorii kamionů vyhrál. Nicméně i jeho dokázal Ing. Tomáš Tomeček na trati desáté RZ z Ataru do Akjoutu v těžkých dunách s přehledem porazit.

Exkluzivní představení

Tomečkův zápis z jednotlivých etap je při vědomí, že proti všem soupeřům bojoval pouze on sám, jediný v kabině kamionu, zcela exkluzivní:
1. etapa
9. místo
2. etapa 2. místo průběžná klasifikace „kamiony" – 2.
3. etapa 3. místo průběžná klasifikace „kamiony" – 3.
4. etapa 2. místo průběžná klasifikace „kamiony" – 2.
5. etapa 3. místo průběžná klasifikace „kamiony" – 2.
6. etapa 2. místo průběžná klasifikace „kamiony" – 2.
7. etapa 4. místo průběžná klasifikace „kamiony" – 2.
8. etapa 4. místo průběžná klasifikace „kamiony" – 2.
9. etapa 2. místo
průběžná klasifikace „kamiony" – 2.
10. etapa 2. místo průběžná klasifikace „kamiony" – 2.
11. etapa 2. místo
průběžná klasifikace „kamiony" – 2.
12. etapa vypsaná jako neutralizace, bez započítání času - 7. místo konečná klasifikace „kamiony" – 2.

Ing. Tomáš Tomeček se soutěžním speciálem 100 % TATRA 815 přepsal jednoznačně dějiny motorsportu – alespoň v kapitole „maratónské soutěže", podkapitola „Africký Dakar – Africa Eco Race". Sám, jediný v kabině ostrého soutěžního kamionu si poradil se všemi nástrahami trati, klimatu a organizačními rozhodnutími. V cíli desátého ročníku AER 2018 mu patří stříbrná pozice v kategorii „kamiony". Bravo Tomeček, bravo TATRA!