Poprvé se dvěma Phoenixy

25.11.2016

Soutěžní tým s tovární podporou, TATRA Buggyra Racing, míří na slavnou soutěž Dakar 2017 poprvé se dvěma ostrými soutěžními speciály TATRA PHOENIX. Ambice obou jezdců, Martina Kolomého a Aleše Lopraise, jsou vysoké.

Světově proslulá soutěž Dakar zavede letos startovní pole i fanoušky motorsportu do další, již páté, země jihoamerického kontinentu, do Paraguaye. Start bude na Nový rok 2017 v hlavním městě Asunción. Po 39 km prologu se celý „dakarský cirkus“ přesune do Bolívie. Tam se pojede velká část soutěže ve vysokých výškách nad čtyři tisíce metrů nad mořem. Cíl rallye Dakar 2017 bude 14. ledna v Buenos Aires. Pořadatelé slibují opět zážitky hodné nejtěžší soutěže světa. Dokonce by se mohlo jednat o doposud nejchladnější Dakar.

TATRA Buggyra Racing Team, soutěžní uskupení s tovární podporou naší společnosti TATRA TRUCKS a.s., se pro nadcházející dakarské boje vyzbrojil doposud nevídaným způsobem. Původní soutěžní speciál TATRA PHOENIX G2 (druhé generace), který debutoval na soutěži Dakar právě letos, doplnil druhý, konstrukčně a technicky identický vůz. Poprvé tak pojedou slavnou soutěž dva speciály TATRA PHOENIX, které představují soutěžní špičku.

Desetiletý intenzívní vývoj soutěžního speciálu novodobé generace TATRA vyvrcholil přípravou speciálu PHOENIX, který nám udělal tolik radosti již při letošním ročníku Dakaru. Další, byť jednotlivá, nicméně generační zlepšení konstrukce byla využita při stavbě sesterského speciálu „modelového roku 2017“. Za jeho volant usedne Martin Kolomý, který nesl vlajku TATRA v posledních letech rozhodně nejvýše. S moderní evolucí speciálu TATRA 815 „FAT BOY“ v soutěži Dakar 2016 vyhrál etapu a důstojně tak oslavil třicetileté působení vozidel TATRA v dakarských soutěžích. Symbolicky a úspěšně tím zároveň uzavřel velkou kapitolu v historii naší značky, která patří legendární obchodní řadě vozidel T 815.

„Fat Boy je pro mě srdeční záležitostí. Trochu mě mrzelo, že míří na odpočinek, ale technický vývoj se zastavit nedá, zvláště ne v motorsportu. Když jsem si však poprvé sedl za volant Phoenixe, okamžitě jsem poznal, že je to „ono“. Tatrovácký podvozek je pro mě nezničitelný. Díky němu jsme schopni bojovat o špičková umístění“, říká Martin Kolomý.

Stejně jako post klíčového produktu v civilní výrobě, i v rámci světových závodních klání převzala hlavní úlohu obchodní řada TATRA PHOENIX. Důkazem je titul Mistra Číny 2016 v závodech tahačů na okruzích pro závodní speciál PHOENIX s Davidem Vršeckým a dva sesterské soutěžní speciály PHOENIX Martina Kolomého a Aleše Lopraise.

Oba vozy pohání výkonný šestiválec Gyrtech Race Power MK16-3EC (12,5 l, 950 k, 4200 Nm s turbodmychadlem Schwitzer/GT-2014). O přenos výkonu a točivého momentu na kola náprav podvozku tatrovácké koncepce se stará šestnáctistupňová převodovka ZF/Gyrtech 2014 s mechanickým systémem řazení s pneumatickou podporou a originální přídavná/sestupná převodovka TATRA. Vizuálně se vozy od sebe liší vstupem chladicího vzduchu a jinak umístěnými mezichladiči stlačovaného vzduchu. PHOENIX Martina Kolomého, nejmladší generace (G3) soutěžních speciálů TATRA, má vstup chladicího vzduchu ve formě širokého komínu viditelně umístěného za kabinou.

Dva ostré PHOENIXY však svou obchodní řadu nebudou na Dakaru reprezentovat samy. Zázemí TATRA Buggyra Racing Teamu tvoří další tři doprovodné TATRY PHOENIX.

Stejně jako v letošním ročníku, i v roce 2017 bude tým využívat služeb zapůjčeného továrního akvizičního vozu TATRA PHOENIX 6x6 s hákovým nakladačem kontejnerů a čtyřnápravového velkokapacitního vlastního servisního vozidla TATRA PHOENIX 8x8 s unikátní prototypovou dvoukabinou, která vznikla spojením dvou kabin DAF CF.

Novinkou je pořízení dalšího týmového asistenčního vozu TATRA PHOENIX 6x6 od. Není bez zajímavosti, že se jedná o první vozidlo obchodní řady PHOENIX, které bylo původně postaveno pro nizozemského zákazníka.

„V prestižní mezinárodní anketě „Truck of the Year“ získala TATRA PHOENIX ocenění jako nejlepší plněpohonný vůz roku 2012. Jsem přesvědčen, že od té doby je právě tato obchodní řada vozidel TATRA v ostrém hledáčku nejen zákazníků a fanoušků těžkých nákladních vozidel, ale také veškeré konkurence“, říká Ing. Milan Olšanský, zástupce České republiky v mezinárodní jury Truck of the Year. „Duchovním otcem konstrukce kopřivnických soutěžních speciálů a člověkem odpovědným za vývoj mimo jiné též obchodní řady TATRA PHOENIX je Ing. Radomír Smolka, člen představenstva a technický ředitel společnosti TATRA TRUCKS a. s. V mezinárodní jury, a troufnu si říci, že v celé publicistické a novinářské branži velmi pečlivě vnímáme odpovědnou práci konstruktérů, vývojářů, techniků a samotných dělníků kopřivnické automobilky. Každý jejich úspěch nás velmi těší. Také proto držíme vozům TATRA a jejich posádkám, stejně jako celému týmu TATRA Buggyra Racing palce“, dodává Olšanský.

Vozidla obchodní řady TATRA PHOENIX jsou současností i budoucností značky TATRA. Jsou klíčovou výrobní řadou, která v sériové výrobě využívá osvědčených technických řešení z dakarských speciálů, například kotoučových brzd, které se montují na vybrané modely určené pro smíšený provoz.

Soutěžní a doprovodná vozidla obchodní řady TATRA PHOENIX budou na Dakaru 2017 reprezentovat značku TATRA, která v příštím roce oslaví významné výročí – 120 let výroby vozidel se spalovacím motorem.