Speciály TATRA – díl 1.: 1+3 pro zemědělce

30.09.2014

Společnost TATRA TRUCKS spouští na svých internetových stránkách nový seriál článků o speciálech TATRA vyvinutých na základě specifických požadavků svých zákazníků. První díl je věnovaný zemědělskému speciálu 1+3.

V závěru loňského roku vznikla v dílnách Technického úseku zajímavá varianta vozidla TATRA PHOENIX, určená pro zákazníka z oblasti zemědělství. Výsledná konfigurace uspořádání podvozku s jednou přední a třemi zadními nápravami (1+3) byla navržena s ohledem na požadované délkové a hmotnostní parametry budoucí nástavby, požadavkem na co nejrovnoměrnější rozložení hmotnosti a dosažení co nejmenšího poloměru zatáčení – vše samozřejmě kvůli co nejšetrnějšímu chování vozidla k půdě na polích. I proto jsou dvě ze tří zadních náprav řiditelné, a to elektrohydraulickým systémem od holandské firmy VSE se samostatnými řídícími válci pro třetí a čtvrtou nápravu. Řízení první nápravy je samozřejmě standardní mechanické z řady vozidel Phoenix.

Vozidlo je poháněno standardním motorem Paccar MX-13 Euro5 o výkonu 340 kW. Na něj navazuje 6-ti stupňová plně automatická převodovka Allison 4500 a dvoustupňová přídavná převodovka TATRA (která se standardně používá i v ostatních vozidlech TATRA, jež jsou osazeny převodovkou Allison, tj. zejména pro „australské" varianty). Na převodovce jsou namontována čerpadla dle specifikace výrobce nástavby, včetně kompletního hydraulického okruhu a nádrže umístěné za kabinou.

Všechny nápravy (v provedení s redukcemi v kolech) jsou odpruženy vzduchovými vaky, na 1., 2. a 4. nápravě je pérování doplněno zkrutnými stabilizátory. Dle přání zákazníka jsou namontovány tzv. flotační pneumatiky Alliance, na řiditelných nápravách o rozměru 500/60 R22,5 a na druhé (neřiditelné) nápravě pak o rozměru 600/50 R22,5. Pro maximální zvětšení průchodnosti na měkkém podkladu je navíc tento speciál vybaven automatickým systémem dohušťování pneumatik od firmy Syegon.

TATRA PHOENIX v tomto zákaznickém provedení má rozvor 3 700 + 1 450 + 1 500 mm a celkovou délku (bez nástavby) 9 640 mm. Pohotovostní hmotnost bez nástavby je 12 780 kg. Nejzajímavějším parametrem pak je průměr zatáčení, který díky použitému řešení činí 16,5 m (vnější stopový), resp. 18,5 m (obrysový).