Speciály TATRA – díl 6.: Hasičský speciál 6x6 pro Austrálii

28.08.2015

V červnu letošního roku bylo do Austrálie expedováno další speciální hasičské vozidlo TATRA FORCE (typ 732R33 6x6.1), které opět vzniklo ve spolupráci společností TATRA TRUCKS a THT Polička. Tento speciál je primárně určen pro zásahy při rozsáhlých lesních požárech.

Vozidlo zároveň doplňuje lehčí variantu 4x4, představenou v předminulém díle našeho nepravidelného seriálu. Logicky pak varianta 6x6 nabízí větší přepravní kapacitu hasebních prostředků.

Vozidlo je poháněno standardním vzduchem chlazeným motorem TATRA T3D-928.31 Euro5 o výkonu 325 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison a dvoustupňovým přídavným převodem TATRA. Velmi dobrou manévrovatelnost propůjčuje vozidlu zadní řiditelná náprava s elektro-hydraulickým systémem řízení od firmy VSE. Nápravy jsou v provedení s redukcemi v kolech a pro maximální průchodnost terénem opatřeny dohušťováním pneumatik, které je ovládáno přímo z kabiny řidiče. Přední náprava je odpružena – pro řadu TATRA FORCE standardními – vzduchovými vaky, na první zadní nápravě je použito lehkého kombinovaného pérování a třetí – řiditelná – náprava pak opět využívá pouze vzduchových vaků jako náprava přední. První a poslední náprava jsou opatřeny stabilizátory. Na všech nápravách jsou použity pneumatiky o rozměru 14.00 R20, vzadu v jednomontáži. Díky vzduchovému pérování je možno z kabiny řidiče vozidlo zvýšit či snížit.

Kabina řidiče je použita ve verzi běžně u verzí pro těžební sektor, tj. v unikátním provedení s integrovanou ochranou plnící přísné předpisy ROPS/FOPS (ochrana proti převrácení a proti padajícím předmětům) bez nutnosti používat dodatečné rámy. Je samozřejmě v pravostranném provedení a vybavena trojicí sedadel s tříbodovými bezpečnostními pásy.

TATRA FORCE v tomto zákaznickém provedení má rozvor 4 090 + 1 500 mm a celkovou délku téměř 10 metrů, včetně přední lafety, upevněné na nárazníku. Šířka vozidla je v mezích platné australské legislativy a činí 2 500 mm, výška ve standardní poloze pérování pak činí 2 760 mm. Průměr zatáčení vozidla je pouhých 17 metrů, tj. téměř shodný s verzí 4x4.

Nový hasičský speciál bude v nejbližších dnech – společně se svým menším sourozencem ve verzi 4x4 – prezentován na hasičské konferenci v Adelaide. Po jejím skončení pak bude během dvou měsíců testován hasičskými sbory po celém východním pobřeží Austrálie.