Speciály TATRA – díl 9: Modrá „stonožka“

09.05.2017

Na jaře letošního roku vyjelo z bran naší továrny další z vícenápravových vozidel. Podvozek obchodní řady TATRA FORCE 12x8 určený k dostavbě vrtnou soupravou společnosti Streicher vykazuje vysokou unifikační úroveň s již vyrobenými vícenápravovými speciály.

Jak si naše vícenápravová vozidla postupně hledají svoji nezaměnitelnou skupinu zákazníků, dochází na unifikaci výroby nejen u samotného podvozku tzv. tatrovácké koncepce vozidla, ale také u použití jednotlivých komponent hnacího traktu.

TATRA 12x8 „Streicher“ 2017

Aktuální podvozek TATRA FORCE 12x8 (T 815-7C1R73 63 328 12x8.2R/37A) s modrou kabinou s integrovaným systémem ROPS určený pro dostavbu mobilní vrtné soupravy MD 80 německé společnosti Streicher je osazen stejným hnacím traktem jako jeho starší dvojče z roku 2016.

K pohonu slouží vznětový motor Caterpillar C-13 s maximálním výkonem 328 kW/1200 min-1 a maximem točivého momentu 2014 Nm/1400 min-1 splňujícím potřebnou legislativu na úrovni emisních předpisů Tier 4, Stage 4. Chladicí systém je rovněž od firmy Caterpillar.

O přenos výkonu a točivého momentu na kola čtyř hnaných náprav (1., 2., 3. a 4.) s redukcemi v nábojích kol (2,714 x 2,333) se stará šestistupňová automatická převodovka Caterpillar CX-31 (4 x PTO) a  jednostupňová přídavná (sestupná) převodovka TATRA. Na horním konci přídavné převodovky je umístěn výstup pro pohon nástavby pro přenos plného výkonu motoru.

Vozidlo má opět řízené celkem čtyři nápravy – první dvě standardně mechanicky, poslední dvě pak (dá se říci rovněž standardně) elektro-hydraulicky systémem VSE s vazbou na natočení předních náprav.

První, druhá, pátá a šestá náprava jsou odpruženy pneumaticky a doplněny zkrutnými stabilizátory, prostřední třetí a čtvrtá náprava jsou odpruženy systémem kombinovaného pružení KING FRAME v lehké verzi (vinuté pružiny instalované uvnitř vzduchových vlnovců) a rovněž jsou doplněny zkrutnými stabilizátory. Vozidlo je osazeno pneumatikami rozměru 385/65 R22,5‘‘ a 315/80 R22,5‘‘.

Při celkové hmotnosti vozidla, která činí 63 t (2 x 10 t + 2 x 11,5 t + 2 x 10 t) je maximální rychlost 62 km/h. Jednotlivé rozvory náprav mají hodnotu: 2150 mm + 3660 mm + 1850 mm + 2200 mm + 1850 mm. Obrysový poloměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 15,1 +/- 1 m.

Drobná vylepšení

Oproti již zmíněnému dvojčeti byly na vozidle provedeny jen drobné změny týkající se přemístění dvojitého čerpadla servořízení z motoru na převodovku, elektrického sklápění kabiny a změny měrky oleje. Největší změnou je prodloužení rámu nástavby o cca 500 mm dle požadavků zákazníka.

Po dostavbě podvozku provedla naše zkušebna jeho základní ověření včetně měření vnějšího hluku a základních hmotnostních a rozměrových parametrů, nutných k registraci vozidla. Předpokládaná kompletace celého vozu s nástavbou pro koncového zákazníka proběhne do konce května.