Společně na trati

20.03.2018

Čtvrtý ročník Dakarského setkání na autodromu v Sosnové patřil k těm doposud nejzdařilejším. I přes nepřízeň počasí dorazilo na pět tisícovek diváků, kteří mohli obdivovat řadu dakarských speciálů a posádek. Společně na jedné trati se objevila naše ostrá soutěžní vozidla TATRA PHOENIX G2 a G3 a historický speciál TATRA 815 VE „Ostrý-II" z roku 1986.

Zrenovovaná, plně funkční

Pečlivě renovovaná tatra, se kterou posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina absolvovala rallye Dakar 1986 dorazila do Sosnové, jak jinak, po vlastní ose, již v sobotu. Posádka dakarských jezdců Petr Gilar a Ing. Radomír Smolka nenechala nic na náhodě a ještě k večeru vyzkoušela „veterán" přímo na zasněžené trati autodromu. Vzhledem k podmínkám, které připravilo počasí by se dalo konstatovat, že místo písku byl k dispozici jen sníh a bláto. Jakkoliv by se taková změna mohla zdát z hlediska dakarských harcovníků podivná, přece jen nejde o nic tak zvláštního.

Sníh, písek, bláto – jakýkoliv terén

„Rallye Paříž-Dakar v drtivé většině zahrnovala v minulosti start a tzv. prolog na evropském kontinentu. Někdy se dokonce jely i první etapy v Evropě a opravdová soutěž začínala až v Africe. A protože to zpravidla bylo na přelomu starého a nového roku, nezřídka se dakarské speciály a posádky potkávaly na starém kontinentu právě s takovým počasím. Takže nic nového, nic překvapivého. Dakarista musí být připraven na všechno," vysvětluje vztah dakarských jezdců k rozmarům počasí Ing. Radomír Smolka, místopředseda představenstva a technický ředitel společnosti TATRA TRUCKS a. s. a velitel vozu TATRA 815 VE „Ostrý-II" pro akci Sosnová 2018. „Navíc TATRA svá ostrá i další soutěžní vozidla pro daný ročník rallye Dakar připravovala vždy minimálně celý rok dopředu. Nic nenechávala náhodě, vozy procházely poměrně rozsáhlými zkouškami a testy. Takže během nich najezdily celou řadu kilometrů také na sněhu. Existuje rozsáhlá dokumentace dakarských speciálů v zasněžených krajinách," dodává Ing. Radomír Smolka, který sám rallye Dakar jako člen ostré soutěžní posádky několikrát absolvoval.

V kabině speciálu „Ostrý-II" s ním prožil sosnovský víkend jeden z elitních zkušebních jezdců naší automobilky a mnohonásobný účastník rallye Dakar a celé řady dalších soutěží Petr Gilar. „Bylo pěkné vidět naši více než třicet let „starou" chloubu opět na trati. Navíc společně s nejnovějšími speciály TATRA PHOENIX. Máme sice o jednu nápravu více („Ostrý-II" je 6x6, TATRA PHOENIX je 4x4), jsme o pár tun těžší, ale žádnou ostudu jsme na trati neudělali. Všechny nástrahy jsme zdolali se ctí a myslím, že to diváci velmi ocenili," podotýká k vystoupení našeho historického skvostu Petr Gilar. Oba dva pánové se v jednotlivých jízdách za volantem T 815 VE „Ostrý-II" poctivě střídali. Nutno podotknout, že ani jeden z nich nenechal diváky na pochybách, že by šestikolka například neuměla driftovat či nedokázala zdolávat terén s „graciézností a šarmem" – právě proto, že má o jednu nápravu víc než je u dnešních speciálů obvyklé!

Přímo v akci

„TATRA 815 VE „Ostrý-II" je velmi starostlivě a pečlivě rekonstruovaný jeden z prvních dakarských speciálů, který šířil více než třicet let slávu naší značky po Evropě a Africe. Dnes je jedním ze základních kamenů naší nové sbírky nákladních vozidel TATRA a stane se jistě oceňovaným a vyhledávaným exponátem našeho nového muzea. Osobně jsem velmi rád, že nejde jen o exponát, který by stál ve skladu či jen čekal na svoje předvedení. Je to „živý" vůz, který rádi představíme divákům přímo v akci – tak, jak se nám to povedlo například letos v Sosnové," uzavírá úspěšný sosnovský víkend ředitel Ing. Smolka.