Úvod O společnosti Tisk a média Novinky a články Světová premiéra prvního plně bateriového nákladního elektromobilu značky Tatra se uskutečnila na veletrhu e-Salon 2025 v Praze
Světová premiéra prvního plně bateriového nákladního elektromobilu značky Tatra se uskutečnila na veletrhu e-Salon 2025 v Praze
13.11.2025
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks dnes ve světové premiéře odhalila svůj první plně bateriový nákladní elektromobil Tatra Force e-Drive BEV 8x8. Stalo se tak během slavnostního aktu na veletrhu e-Salon 2025, který se v těchto dnech koná na výstavišti PVA EXPO v Praze. Kopřivnickou novinku si odborná veřejnost i návštěvníci mohou prohlédnout v hale č. 5 letňanského výstaviště až do 16. listopadu, kdy veletrh končí.

Tatra Trucks se již několik let věnuje vývoji vozidel s alternativními pohony v rámci řady Tatra Force e-Drive, nový elektromobil je již třetím vozidlem této řady, které Tatra postavila. Na projekt automobilka získala dotace v rámci projektu TAČR TREND. Na novince automobilka spolupracovala se společností Devinn, která měla na starosti implementaci vysokonapěťového systému, a s firmou Eaton, která dodala speciální čtyřstupňovou automatizovanou převodovku. Elektromobil během slavnostního aktu představil Jakub Pončík, technický ředitel Tatra Trucks, který mimo jiné řekl: „Tatra Force e-Drive BEV 8x8 je určena k ověření zástavby plně elektrického pohonného systému s trakčními bateriemi do nákladního automobilu pro smíšený provoz na silnicích i v tom nejtěžším terénu, který je typický například pro stavební nebo těžební průmysl. Proto jsme zvolili pro dnes představený prototyp podobu sklápěčky s typicky tatrováckým podvozkem s centrální nosnou routou a výkyvnými polonápravami, navíc s pohonem všech osmi kol.“
Konstruktéři vybavili elektromobil prvky odpovídajícími nejnovější evropské legislativě v rámci Nařízení o obecné bezpečnosti vozidel (General Safety Regulation), například systémem upozornění na překážku nebo hlídání mrtvého úhlu či systémem informujícím řidiče o maximální povolené rychlosti v daném místě nebo hlídání tlaku v pneumatikách. Elektromobil má nejnovější dvoudveřovou kabinu řady Tatra Force v prodlouženém provedení s integrovanou ochranou proti převrácení ROPS (Roll Over Protection System) a ochranou proti padajícím předmětům FOPS (Falling Objects Protection System). Novinkou je také kamerový systém umístěný na kabině, který nahrazuje zpětná zrcátka. V interiéru má posádka k dispozici elektronickou přístrojovou desku s palubními displeji, nechybí ani LED osvětlení. O elegantní podobu vozu se postaral průmyslový designer Lukáš Taneček, který s Tatrou již řadu let spolupracuje a který je také autorem designu modelové řady Tatra Force, jež získala cenu Red Dot 2024.
Pohonný systém vozu o délce 8,6 m a výšce 2,9 m zahrnuje elektromotor Danfoss o trvalém výkonu 330 kW (max. výkon může činit až 550 kW) a točivém momentu 2300 Nm (maximální hodnota může dosahovat až 2600 Nm), dále 12 trakčních baterií o celkové kapacitě 480 kWh, dva chladiče výkonové elektroniky a další elektronické moduly, které slouží jak k ohřevu, tak ke chlazení baterií. Nová elektrická Tatra Force e-Drive BEV 8x8 vzhledem k rozmanitým podmínkám a charakteru provozu, pro který je určena, disponuje také automatizovanou čtyřstupňovou převodovkou Eaton EV a přídavnou převodovkou Tatra. Dojezd vozu dosahuje hodnoty 300 až 400 km podle charakteru terénu a způsobu nasazení.
Vůz využívá podvozkovou platformu třetí generace modelové řady Tatra Force. První dvě řízené nápravy disponují připojitelným pohonem, mají pneumatické odpružení se stabilizátorem a osové diferenciály, přičemž jejich nosnost činí 10 tun u každé. Zadní dvě trvale hnané nápravy mají nosnost až 13 tun každá, mají těžké kombinované odpružení se vzduchovými měchy a jsou vybaveny osovými diferenciály i mezinápravovým diferenciálem. Podvozek je vybaven elektronickým brzdovým systémem (EBS) se senzorem zatížení a bubnovými brzdami na všech kolech, jež jsou vhodné pro provoz například v blátivém prostředí. Celková maximální hmotnost elektromobilu může činit 44 tun, z toho 22 tun připadá na maximální užitečné zatížení, zvládne navíc utáhnout i přívěs o váze 18 tun.
„Tatra Force e-Drive BEV 8x8 je dalším vozidlem řady e-Drive s různými alternativními systémy pohonu, které jsme od roku 2023 představili. Prvním byla Tatra Force e-Drive FCEV 8x6 využívající vodíkové palivové články, druhá pak Tatra Force e-Drive PHEV 8x8 s hybridním pohonným ústrojím kombinující elektromotor a spalovací osmiválcovou pohonnou jednotku Tatra. Nyní pracujeme i na dalších prototypech s konkrétním praktickým využitím, například na bateriovém elektromobilu s pomocným spalovacím motorem v roli range extenderu nebo na automobilu s elektromotorem a vodíkovými palivovými články pro provoz v městských aglomeracích a pro komunální služby s automatizovaným řízením,“ přiblížil budoucnost vývoje elektrických nebo elektrifikovaných tatrovek Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj.