Tatra 810 M – modernizace osvědčeného vojenského středního nákladního vozu

14.08.2025

Už řadu let ve výzbroji Armády České republiky úspěšně slouží automobily modelové řady Tatra 810, jehož zavedení do logistické flotily armády bylo významným předělem, který znamenal konec desítky let trvající kariéry automobilů Praga V3S. Kopřivnická Tatra Trucks tento typ vozu vylepšila a nyní nabízí modernizované provedení Tatra 810 M.

Tatra 810 M představuje střední nákladní automobil s pohonem všech kol a nosností až 5,2 t, který úzce navazuje na osvědčeného a úspěšného předchůdce. Projekt tzv. automobilu terénního středního (ATS), který předcházel vzniku T 810, česká armáda odstartovala v prvním desetiletí tohoto tisíciletí se záměrem přesluhující pragovky nahradit moderním automobilem 21. století. Tatra modelovou řadu Tatra 810 poprvé představila v roce 2005 a o dva roky později armáda objednala prvních 556 kusů. Sériové vozy se k armádním útvarům začaly dodávat od roku 2008. Od roku 2016 typ T 810 nese i obchodní označení Tactic.

Na letošním veletrhu IDET automobilka Tatra Trucks představila další evoluci s označením T 810 M. Základní a službou prověřený koncept zůstává zachován, jde tedy o logistické a zabezpečovací vojenské vozidlo střední až těžké váhové kategorie (N2/N3) s žebřinovým rámem a portálovými tuhými nápravami Tatra Rigid v modernizovaném provedení. Odpružení přední nápravy je mechanické s vinutými pružinami, zkrutným stabilizátorem a teleskopickými tlumiči, zadní nápravy jsou opatřeny listovými pery ve vahadlovém uspořádání.

Všechny nápravy jsou opatřeny kolovými redukcemi a nápravovými uzávěrkami diferenciálů, u zadních náprav nechybí ani uzávěrka mezinápravového diferenciálu. V pneumatikách je možné pomocí systému centrálního dohušťování měnit tlak podle charakteru terénu nebo doplňovat vzduch v případě poškození. Všechna kola jsou opatřena kotoučovými brzdami a systémem EBS. Díky vysoké světlé výšce má vůz velmi dobrou průchodivost terénem i schopnost překonávat vodní překážky broděním až do hloubky 1,2 m.

Hmotnost T 810 M činí cca 8,8 t, užitečná dosahuje hodnoty 5,2 t a celková technicky přípustná pak činí 14 t. Maximální hmotnost taženého přívěsu je 12 tun. Ve srovnání s T 810 maximální celková hmotnost narostla o 1 000 kg, užitečné zatížení se zvýšilo o více než 500 kg. K pohonu slouží šestiválcový elektronický řízený motor Renault/Volvo DTI 8 v emisní úrovni Euro III o výkonu 206 kW a objemu 7,7 l s turbodmychadlem a mezichladičem. Pro srovnání, T 810 disponovala motorem Renault DXi 7 o výkonu 177 kW.

Převodovka je šestistupňová manuální typu ZF 6S 1000 TO, tedy stejná jako u původní T 810. Maximální rychlost vozu přesahuje 100 km/h. Jízdní dosah činí 600 km, stoupavost vozu je 60 procent. Je schopen překonat kolmou překážku do výšky 480 mm a příkop o šířce 900 mm. Celá konstrukce vozu je uzpůsobena tak, aby mohl být přepravován po železnici.

Skelet kabiny T 810 M je stejný jako u předchůdce, ovšem interiér je modernizovaný s lepší ergonomií a komfortem pro osádku, která může být jako u původního typu tříčlenná. Ve výbavě nechybí filtroventilační zařízení, držáky zbraní a kruhový průlez s lafetací pro kulomet Minimi 7,62 mm. Stejně jako u původního vozu, jsou i u jeho modernizované verze podlaha a kryt motoru opatřeny pancéřováním, plnícím nejnovější normy ochrany. Nová je i čelní maska, která stylisticky odkazuje na designový jazyk nových generací řad Tatra Force a Phoenix. Kabina je hydraulicky sklopná vpřed. Modernizovaný vůz má nově řešené a na podvozku jinak umístěné boxy pro přepravu příslušenství, a navíc také náhradní kolo umístěné v držáku za kabinou.

Modernizovaná verze T 810 M vykazuje z pohledu použitých komponent a jednotlivých celků tzv. slučitelnost s předchozím provedením na úrovni více než 90%, což je významným parametrem pro stávající uživatele z důvodu jejich servisovatelnosti, počtu náhradních dílů, způsobu ovládání vozidel a jejich pravidelné údržby.