TATRA TRUCKS opět úspěšně exportuje do všech světadílů

12.10.2016

Kopřivnická automobilka, známá pod značkou TATRA, se řadí mezi nejstarší automobilky světa. Funguje nepřetržitě od roku 1850 a značným způsobem ovlivnila automobilový průmysl nejen v České republice, ale i zahraničí.

Bez nadsázky patří ve světě k nejznámějším českým značkám. Od března 2013 je společnost TATRA TRUCKS ve vlastnictví českých akcionářů a prošla restrukturalizací s cílem zefektivnit výrobu a prodej. A o tom, že tato restrukturalizace byla úspěšná, svědčí především 858 vozů vyrobených v roce 2015. Letos je v plánu vyrobit 1300 „Tatrovek" a v příštím roce by to mělo být dokonce 1700 vozů.

Už téměř dvacet let spolupracuje TATRA také s EGAP. První pojištění získala v roce 1997 na vývoz vozů do Slovinska. S podporou EGAP také proběhl export do Ruska, Chorvatska a Slovenska. Největší pojištěnou zakázkou byl pak vývoz 1127 vozů TATRA do Adu Dhabi, pojistná smlouva byla podepsána v roce 1999. „Spolupráce s TATROU by určitě mohla být větší," řekl na zářijovém jednání v kopřivnické automobilce místopředseda představenstva EGAP Marek Dlouhý. A narážel tak především na to, že po přestávce v pojišťování, která trvala mezi lety 2009–2014 a byla dána především útlumem výroby a exportu samotné TATRY, je nyní opět velký prostor pro spolupráci. Především v zemích mimo Evropskou unii. A to jak v oblasti civilního vývozu, tak vývozu pro obranný průmysl.

„Velký potenciál vidíme v Indii, v tamní armádě stále jezdí flotila více než 10 tisíc našich vozů, loni jsme dodali na tento trh 117 nových a prostor je tam jak v dodávkách nových vozů, tak samozřejmě náhradních dílů," říká obchodní ředitel TATRA TRUCKS David Pipal. Podobný počet – 105 aut – dodala firma loni i do Saúdské Arábie, kam by během následujících tří let mohlo směřovat dalších až 300 aut. Podařilo se vrátit i na brazilský trh, 80 vozů už tam bylo dodáno a podle Davida Pipala je tam další potenciál na vývoz 100–150 tater ročně. Nejen pro vojenské účely, ale také pro zemědělství. Unikátní 6x6 TATRA AGROTRUCK si totiž obecně v agrárním sektoru nachází řadu nových odběratelů. Mezi teritoria, kde má TATRA uzavřené či rozjednané další kontrakty, patří kromě Indie, Saúdské Arábie a Brazílie také Jordánsko, Rusko, Izrael, Egypt nebo třeba Turkmenistán a Kuba. „V řadě těchto teritorií bychom TATRU určitě mohli našim pojištěním podpořit," komentoval obchodní strategii firmy na nedávném jednání generální ředitel EGAP Jan Procházka.

Hlavní výhodou TATRY je variabilní podvozek

Nákladní vozidla se značkou TATRA jsou založena především na tatrovácké koncepci automobilu, kterou se doposud nepodařilo nikomu úspěšně napodobit. Typické výkyvné polonápravy s centrální nosnou rourou se pokoušelo vyrobit několik společností, zatím ale naštěstí bez úspěchu. „Je to něco jako české LEGO®," říká s nadsázkou obchodní ředitel TATRA TRUCKS David Pipal. Těžká nákladní vozidla z Kopřivnice jsou pověstná díky svému průchodu nejtěžšími terény v extrémních klimatických podmínkách, vysoké spolehlivosti a vynikajícím užitným vlastnostem. V posledních letech ale získávají na popularitě především díky ekonomice provozu, která je výrazně zajímavější a oproti řadě jiných konvenčních přepravních řešení umožní majitelům více vydělat. I proto má možnost uplatnění ve více segmentech – ať už ve stavebnictví, zemědělství, při údržbě silnic, těžbě surovin, v lesnictví nebo u hasičů. A samozřejmě tradičně v obranných projektech. Svědčí o tom třeba dodávky do rakouských horských středisek, kde vozy TATRA brázdí sjezdovky při letní úpravě lan. Spokojeni jsou s TATROU také u Baltu v Německu, kde si vozy pořizuje pro tak zvané „havarijní komando" národní svaz hasičů, a to navzdory velkým a známým domácím značkám. Kromě českých hasičů pak vozy TATRA nově budou používat i jejich australští kolegové.

TATRA pro armádní účely

Nejmodernějším kolovým obranným vozidlem současnosti je TITUS®, který se může již brzy objevit ve výzbroji Armády České republiky. Je postaven na unikátním podvozku TATRA, díky němuž dokáže zdolat i velmi obtížný terén. Vozidlo je ale ideálním obrněncem i do městského prostředí. Díky řiditelné přední i zadní nápravě má poloměr otáčení srovnatelný s osobními automobily. Je vhodné nejen pro uživatele z armády, ale i policejních složek. Vozidlo kromě vynikajících jízdních vlastností nabízí také modularitu na základě specifických setů vybavení pro konkrétní misi i operační prostředí. Uživatel si tak může svá vozidla pro každé jejich zamýšlené nasazení přizpůsobit přesně podle svých potřeb. Podvozek vozidla bude vyráběn v automobilce TATRA TRUCKS, nástavba pro zákazníky z ČR pak v nedávno otevřeném podniku TATRA DEFENCE VEHICLE.

TATRA už 30 let na Rallye Dakar

Vynikající jízdní vlastnosti a mnohé technické a konstrukční novinky vozidel TATRA jsou už léta ověřovány na trasách maratónských soutěží. Nejvýznamnějších úspěchů dosáhly posádky tater ve známé Rallye Dakar, které se účastní už od roku 1986. A o kvalitě vozů z Kopřivnice svědčí třeba i to, že se do Česka v polovině září vrátil dakarský speciál z roku 1986. Je zachován v původním stavu poté, co tři desítky let jezdil ve státech severní a západní Afriky. Výměnou za něj majitel, francouzský podnikatel Jean Philippe, obdržel moderní vozidlo TATRA PHOENIX EURO 6. Symbolická výměna klíčků od obou vozidel proběhla v pondělí 12. září na polygonu společnosti TATRA TRUCKS v Kopřivnici. TATRA 815 6x6 VE „Ostrý-II" z roku 1986 byla nalezena ve Francii v majetku pana Jeana Philippa, vlastníka a provozovatele cestovní agentury NEW GATE TRAVEL. Třicet let byla původní soutěžní Tatra využívána k podnikání ve státech severní a západní Afriky. „Unikátní je nejen původní stav vozu, ale i jeho provozní historie. V tvrdých podmínkách afrického kontinentu najezdil obrovské množství kilometrů bez jediné vážné poruchy – a to jsou na voze stále originální komponenty z roku 1985. Dokonce i dnes do Kopřivnice vozidlo přijelo z Francie po ose," komentoval 12. září příjezd TATRY zpět do Kopřivnice technický ředitel TATRA TRUCKS Radek Smolka.

[Hana Hikelová, Procházka EGAPEM číslo 11/2016]