V polovině Dakaru 2018

14.01.2018

Den odpočinku 40. ročníku rallye Dakar proběhl v pátek 12. 1. 2018 v hlavním městě Bolívie La Paz. V tu dobu již měli všichni účastníci soutěže za sebou ty nejhorší písečné duny, jaké je v historii světově proslulé maratónské rallye, po jejím přesunu do jižní Ameriky, mohly potkat.

V první etapě z hlavního města Peru, Limy, do Pisca za to vzal v kategorii kamionů nejlépe Aleš Loprais. Se speciálem Queen 69 ReBorn vycházející z vozidel modelové řady T 163 Jamal, dokázal vyhrát první rychlostní zkoušku v délce 31 kilometrů. Všem fanouškům vozů TATRA udělal velkou radost a dal vzpomenout na své hvězdné chvíle za volanty vozů z Kopřivnice.

TATRA Buggyra Racing, tým bojující na světových kolbištích opět s naší tovární podporou, vstoupil do jubilejního ročníku Dakaru rozvážně. S vědomím, že „první vyhrání z kapsy vyhání" dorazila posádka Martina Kolomého (Jiří Stross, Rostislav Plný) se speciálem TATRA Phoenix G3 na devátém místě s ztrátou zhruba dvě a půl minuty na vítěze. Druhá posádka, na Dakaru debutujícího, Martina Šoltyse (Josef Kalina, Tomáš Šikola) s vozem TATRA Phoenix G2 zaplatila na trati první etapy nováčkovskou daň v podobě malého zaváhání a zapadnutí. Přesto se v cíli objevila na 25. místě.

Šokující náročnost

Pro letošní ročník rallye organizátoři připravili opravdu strhující etapy a to hned v první polovině klání. Přesto, že všichni účastníci věděli, že pouštní rychlostní speciálky a přejezdy již v úvodu soutěže mohou náležitě prosít celé startovní pole, byla hned druhá etapa pro všechny velkým překvapením.
Nedělní smyčka Pisco – Pisco v celkové délce 278 km z toho 267 rychlostní zkoušky zamotala hlavu nejednomu jezdci či posádce. Piloti Tater ji však zvládli více než bravurně.

Na třetí místo se prosadil Aleš Loprais a čtvrtý byl Martin Kolomý a to i přes to, že na 150. kilometru měl nezaviněnou kolizi s jedním ze soutěžních osobních vozidel. „Dnešní etapa byla opravdu hodně náročná, hodně dun. Písek byl strašně sypký. Jelo se nám parádně. Zůstali jsme ve dvou kráterech, takových dunách, že jsme se nemohli vyhrabat nahoru, tak jsem musel chvíli „tobogánovat". Tam jsme ztratili pár drahocenných minut. No a skončilo to tím, že jsme měli nehodu s jedním osobákem, kterému jsme se uhýbali doprava, že jsme jeli skoro po skále a on uhýbal také pořád doprava až pod nás vjel, tak jsme se tam také chvíli zdrželi. Jsme ale teprve na začátku, TATRA je celá, opět letěla. Zítra pokračujeme," řekl v cíli náročné etapy Martin Kolomý.

Druhý pilot týmu Martin Šoltys se ukázal ve velmi dobrém světle. V těžké a pro nováčka zvláště velmi nesnadné etapě dovezl svůj speciál na čtrnáctém místě. „Oproti prologu to dneska bylo opravdu náročný, dlouhý a výživný. Dojeli jsme čtrnáctí se ztrátou hodiny a půl. Jako nováček si myslím že dobrý, předjížděli jsme hvězdy jako Ardavičus, Kamazy, které měly nějaké problémy. Nám se to zaplať pánbůh naštěstí vyhnulo, takže spokojenost," hodnotil druhou speciálu Martin Šoltys.

Přes překážky ke hvězdám

Třetí etapa z Pisca do San Juan de Marcona se stala osudnou pro celou řadu závodníků, bohužel svoji porci smůly si vybrala i posádka Martina Kolomého. Nejprve zhruba v polovině měřeného úseku zazlobila elektroinstalace. Posádka musela zvolit zcela jinou jízdní strategii, která téměř vyšla. Jenže zhruba 20 kilometrů před cílem došlo v jejím důsledku k závadě na vozidle a posádka zůstala uvězněna mezi obrovskými písečnými dunami. Pouze extrémní nasazení jednotlivých členů posádky nakonec vedlo k úspěšné opravě speciálu a dojezdu do bivaku. Sice s obrovskou ztrátou, ale přesně v duchu těch pravých dakarských bojovníků, kteří se nikdy nevzdávají a do poslední možné chvíle bojují. Při vší smůle však nakonec posádka stihla dojet v časovém limitu etapy, takže původně přidělená čtyř hodinová penalizace byla následně, po protestech týmu, zrušena. Po půl třetí ráno všichni ulehli, aby mohli následujícího dne vyrazit opět do dakarských bojů.

Posádka Martina Šoltyse ve třetí etapě šokovala v tom nejlepším slova smyslu všechny soupeře a zřejmě i sama sebe. TATRA Phoenix G2 dorazila do cíle třetí etapy na třináctém místě, v průběžné klasifikaci jí patřilo místo patnácté.

Technika pozlobila též Aleše Lopraise, který dokončil třetí dakarskou etapu až na 17. místě se ztrátou téměř jeden a půl hodiny na vítěze.

Paralelní start kamionů

Díky tzv. žolíkům mohli jezdci TATRA Buggyra Racing týmu startovat do čtvrté etapy, která byla vytýčena opět ve formě smyčky kolem San Juanu de Marcona, hned za první desítkou jezdců v pořadí. Organizátoři vymysleli novinku – paralelní start kamionu po dvojicích na pláži. Podstatně důležitější však byl fakt, že posádka Martina Kolomého se prosadila na třetí místo. Druhý vůz s Martinem Šoltysem nakoukl premiérově do Top Ten, když dojel na osmém místě. Stejná pozice mu patřila též v průběžné klasifikaci! Skvělé umístění, nejen na nováčka, potvrdilo vzrůstající tendenci jeho soutěžního výkonu.
Bohužel čtvrté etapa se stala letošní derniérou Aleše Lopraise. Nejprve se posádka dostala do problémů s technikou vozu a později, i přes heroický výkon v těžkých a sypkých dunách, svoji „Královnu" převrátila. A to byl konec, vyproštění a především oprava speciálu nedovolila posádce dorazit do bivaku ve vyměřeném čase. Aleš Loprais po čtvrté etapě z letošního Dakaru odstoupil.

Gentlemanství nevymřelo

V páté etapě Martin Kolomý bojoval jako lev, přesto si našel čas a postavil na kola Kamaz vedoucího muže v průběžné klasifikaci Edouarda Nikolajeva. Gesto fair play zaznamenaly všechny světové agentury. Nikolajev Martinovi Kolomému veřejně poděkoval a připojil myšlenku, že na své druhy z týmu by čekal podstatně déle. Konstatujeme, že gentlemanství nevymřelo, navíc i přes tuto mezihru dorazil Kolomý do cíle etapy na šestém místě. I tato skutečnost nalila do žil „bruntálského rychlíku" opět něco naděje do dalších bojů.

Martin Šoltys s posádkou i přes drobné navigační problémy dorazil do cíle etapy na pěkném čtrnáctém místě. „Organizátoři říkali, že nás dneska čeká nejtěžší etapa. Myslím, že byla jen o malinko těžší než předchozí. V první erzetě to bylo strašně měkký, měli jsme úplně upuštěný gumy, ale auto v tom vůbec nejelo. Problémy tam jak se zdá měli asi všichni. Nějak jsme to přeskákali, ty duny byly hrozně vysoký. Ke konci jsme pak zabloudili a ztratili asi hodinu, nemohli jsme najít jeden bod. Ale jsme v cíli, takže dobrý," řekl Martin Šoltys.

Vzhůru k výškám...

Šestou etapou se celý letošní dakarský cirkus dostal do Bolívie a také do vysokých nadmořských výšek. Ze třiceti stupňů tepla na hranici nuly, z písku do sněhu. Se stoupající nadmořskou výškou etapy však stoupal také apetýt a výkon Martina Kolomého. TATRA Phoenix G3 se řítila pořadím a v cíli etapy jí "překážel" na prvním místě již jen Federico Villarga. Martin Kolomý tak vystoupal až na stříbrný etapový stupínek a byl spokojený. Zatímco na něj neměla vysoká nadmořská výška nijak zásadní vliv, Martin Šoltys a jeho posádka etapu doslova a do písmene protrpěli. Výrazné zdravotní potíže a obrovská únava dolehla na posádku druhé ostré Tatry Phoenix G2 a tak patnácté místo v cíli etapy bylo svým způsobem malé vítězství.

Pravé dakarské tatrování

Den odpočinku prožily posádky v hlavním městě Bolívie La Paz. Martin Šoltys, Josef Kalina a Tomáš Šikola se speciálem TATRA Phoenix G2 na dvanáctém místě průběžné klasifikace a Martin Kolomý, Jiří Stross a Rostislav Plný se speciálem TATRA Phoenix G3 na čtrnáctém místě průběžné klasifikace.
Posádka Martina Šoltyse vykazuje při svém prvním startu na Dakaru velmi zajímavé výsledky. Martin Kolomý bojuje jako lev a přesně, v původním dakarském duchu, se nevzdává v žádné situaci. Prokazuje, že je právem považován za jednoho z největších tatrováckých a dakarských srdcařů současnosti. Svým přístupem jeho posádka navazuje a rozvíjí tatrováckou tradici boje za všech podmínek a okolností až do konce.

Do dalších etap držíme palce!