TATRA PHOENIX - nová konstrukční řešení 2013

12.04.2013

Modelová řada nákladních vozidel TATRA PHOENIX přináší pravidelně na automobilový trh nová konstrukční řešení a významná vylepšení, která ji dovolují průběžně plnit program výrazné zákaznické orientace.

Mezi takové novinky roku 2013 patří zejména:

Pracovní stroj – čtyřnápravová vozidla TATRA PHOENIX 8x8 s celkovou hmotností 50 t a užitečnou hmotností 32 t. Kabina má ochranu dle předpisů ROPS/FOPS, ochranné mřížky hlavních světlometů a přídavné světlomety. Vozidlo je vybaveno převodovými redukcemi v nábojích kol a vyhřívanou korbou sklopné stavební nástavby. Na přání je možno pracovní stroj vybavit pneumatikami rozměru 24 R21 na zadních nápravách a systémem centrálního dohušťování pneumatik.

Čtyřnápravový model s pohonem 8x6, kdy nepoháněnou nápravou může být podle volby zákazníka první přední nebo druhá přední náprava. Odklon od plněpohonné konfigurace nezhoršuje zásadním způsobem mobilitu vozidla v terénu, a zároveň přináší úsporu hmotnosti až 300 kg a úsporu ve spotřebě pohonných hmot až 2 litry/100 km. V kombinaci s lehkým kombinovaným pérováním se pohotovostní hmotnost vozidel v provedení sklápěč blíží, nebo je srovnatelná, pohotovostní hmotnosti konkurenčních vozidel v provedení 8x4, což přináší zvýšení produktivity vozidla.

Automatizovaná převodovka AS-Tronic nabízí zvýšení komfortu jízdy. Toto řešení požaduje stále více zákazníků. Automatizovaná převodovka zajišťuje chod motoru v optimálních otáčkách, čímž se snižuje spotřeba, a dále chrání spojku a řidičům pomáhá zvládat manipulaci s vozidlem v terénu. Optimální výkon převodovky zajišťuje software, který vyvinuli tatrováčtí konstruktéři společně s dodavatelem převodovek, společností ZF. Řidič má k dispozici kromě plně automatického režimu i manuální režim pro provoz ve velmi těžkém terénu a rozjezdy ve svazích jednoznačně usnadní funkce „Hill Holder“.

Nový dvoustupňový přídavný převod – je k dispozici na přání pro všechny varianty vozidel řady TATRA PHOENIX, je k dispozici pro vozidla vybavená jak manuálně řazenou, tak automatizovanou převodovkou ZF. Zajišťuje vynikající efektivitu provozu (úspora paliva proti provedení s jednostupňovým přídavným převodem až 3 l/100 km) a výborné jízdní vlastnosti vozidla v těžkém terénu. Ovládací spínač je umístěn na přístrojové desce na pravé straně v dosahu úchopu věnce volantu. Nový dvoustupňový přídavný převod je unifikovaný s variantami jednostupňových přídavných převodů.

Jednomontáž pneumatik na všech nápravách – k dispozici je několik variant rozměrů pneumatik až do velikosti 14.00 R20 případně 16.00 R20 a 24 R21 pro varianty vozidel s redukcemi v nábojích kol.

Snížená střecha kabiny na přání – snížení střední části kabiny o 125 mm v šířce 830 mm pro výhodnější montáž nástaveb typu bagr, jeřáb, vrtací souprava a další. Celková výška vozidla TATRA PHOENIX se standardními pneumatikami je 3200 mm, zatímco snížená střední část střechy je na výšce 3075 mm.

Čtyřdveřová dvoukabina – vhodná pro přepravu pracovní čety v počtu 1+8 osob, plní předpisy pro přepravu požárního mužstva hasičů 1+5 s dostatečným prostorem pro dýchací přístroje. Je jednou z nejprostornějších dvoukabin na současném automobilovém trhu a je homologována pro vozidla ve variantě pohonu 4x4. Hasičské vozidlo TATRA PHOENIX s tzv. „crew cab“ bude představeno na veletrhu PYROS v Brně (22. – 24.5.2013) na stánku společnosti THT Polička, která je dodavatelem nástavby.

Konkurenční výhody TATRA

Na straně konkurenčních výhod jsou především: vyšší produktivita provozu, výrazný komfort řidiče a posádky, efektivita konstrukce a tradice výroby.

Vyšší produktivita vyplývá z vyššího užitečného zatížení o 0,5 t až 1,2 t oproti konkurenčním vozidlům. Vysoká míra mobility garantuje svým provozovatelům jistotu, že s vozidlem TATRA projedou i terénem, kde mají konkurenční vozidla problémy, anebo jej vůbec nezdolají. Vozidla TATRA vynikají svou robustností a tak ani dlouhodobý provoz v tom nejtěžším terénu nemá vliv na jejich životnost – jednoduše řečeno vozidla TATRA vydrží více než konkurence. Významná je též univerzálnost použití. Se stejným vozidlem (nepřekonatelným v terénu) je jeho majitel či provozovatel konkurenceschopný i na silnici včetně efektivity provozu, výše provozních nákladů při současném vysoce konkurenčním koeficientu celkových nákladů vlastnictví.

Výrazný komfort daný jedinečnými vlastnostmi originálního a dlouhodobě prověřeného podvozku tatrovácké koncepce přispívá k efektivitě provozu a snižuje riziko případných havárií. Vozidla TATRA vynikají kromě jiného velmi vstřícnými silovými a deformačními poměry ve směru k instalovaným nástavbám, možností vyšších bočních náklonů při překonávání terénních překážek, vyšší mírou pohodlí a větším prostorem pro řidiče a posádku.

Efektivita konstrukce vyplývá ze spolehlivosti a robustnosti. Těžká nákladní vozidla TATRA nabízí menší poruchovost a delší životnost celého hnacího traktu. Díky excelentním jízdním vlastnostem nabízí delší životnost nástaveb. Hnací trakt je optimalizován s ohledem na optimální výkon a průběh točivého momentu motoru.

Tradice výroby a obrovské zkušenosti nasbírané během více než 160 let existence společnosti. Konstrukce a výroba prvního automobilu se spalovacím motorem v Rakousku-Uhersku a regionu střední Evropy (1897) činí ze společnosti Tatra, a.s. druhého nejstaršího výrobce automobilů a nákladních vozidel na světě. Originální konstrukce podvozku shrnutá pod název „tatrovácká koncepce vozidla“ je dnes a denně prověřována tisícovkami vozů podávajících jedinečné pracovní výkony ve všech možných, i na první pohled nemožných, terénech ve všech koutech světa již devadesát let.